پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دوستی، بذری است که باید آن را کاشت


دوستی، بذری است که باید آن را کاشت
وقتی برای نخستین بار کسی را ملاقات می کنید، نمی توانید مطمئن باشید که او می تواند دوست خوبی برای شما باشد یا نه. درست مثل این است که به طور اتفاقی یک دانه پیدا کرده باشید و آن را در زمین بکارید. حتی اگر شما از دانه کاشته شده به بهترین شکل مراقبت کنید نمی توانید مطمئن باشید که چه چیزی خواهد رویید. شاید اصلاً چیزی نروید یا حاصل کار یک گیاه ضعیف و خراب یا حتی یک علف هرز باشد که مجبور شوید آن را از ریشه بکنید، شاید هم تبدیل به یک گیاه زیبا شود که هرچه بهتر به آن برسید و هرچه زمان بیشتری بگذرد، بیشتر رشد می کند و تنومندتر و زیباتر می شود.
اگر می خواهید مطمئن باشید که بالاخره صاحب یک گیاه زیبا می شوید، باید دانه های زیادی را در زمین بکارید و از همه آنها به بهترین شکل مراقبت کنید. یعنی این که سعی کنید با تعداد زیادی از همکلاسی هایتان ارتباط برقرار کنید و با رفتار خوبتان تلاش کنید که با همه آنها دوست شوید. بعد از مدتی خودتان متوجه خواهید شد که کدام یک از آنها می توانند دوست خوبی برای شما باشند.گاهی اوقات مسائل بسیار کوچک می تواند تأثیر زیادی بر رابطه شما با دیگران بگذارد. اگر هنگام راه رفتن در حیاط مدرسه یا راهروها معمولاً به آسفالت، موزاییک یا کفش خودتان نگاه می کنید، بهتر است سرتان را بالا بگیرید و دنبال چهره های آشنا بگردید. به همه لبخند بزنید و هر کدام از همکلاسی هایتان را که دیدید، سلام و احوالپرسی کنید. اگر فکر می کنید که او شما را نمی شناسد، خودتان را معرفی کنید.
سعی کنید همیشه برای شروع مکالمه و دوست شدن با بقیه پیشقدم باشید. از هر موقعیتی برای باز کردن سر صحبت با دیگران استفاده کنید. شاید کسی که در آبخوری، حیاط مدرسه، سرصف یا در سرویس کنار شما است بتواند در آینده بهترین دوست شما شود. بهتر است با لبخند با آنها حرف بزنید و حتماً از آنها تعریف کنید. گفتن جمله «چه کیف قشنگی داری» می تواند طرف مقابل تان را ذوق زده کند و او را ترغیب کند که با شما بیشتر آشنا شود.زمانی که دیگران با شما حرف می زنند، سعی کنید که شنونده خوبی باشید. وسط حرف شان نپرید، به چشم هایشان نگاه کنید و خودتان هم نظر بدهید.
نه خودتان را عوض کنید و نه انتظار داشته باشید که دوستانتان خودشان را تغییر دهند.هیچ وقت برای پذیرفته شدن در یک گروه دوستی برخلاف آنچه دوست دارید یا فکر می کنید درست است عمل نکنید. زیرا ادامه این شرایط در آینده برایتان بسیار سخت خواهد شد. سعی کنید دوستانتان را نیز همانطور که هستند بپذیرید. دلیلی ندارد که آنها همان طور که شما فکر می کنید فکر کنند یا این که همیشه مطابق میل شما عمل کنند. حتی صمیمی ترین دوست ها هم گاهی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. بهتر است به نظر دوست تان احترام بگذارید و بدانید که حتی اگر همیشه هم بایکدیگر هم عقیده نباشید باز هم می توانید دوستان خوبی برای یکدیگر باشید.
همیشه درباره مسائل مثبت صحبت کنید. هیچ کس دوست ندارد دائماً به گله و شکایت و غرغرهای دیگران گوش کند! تعریف کردن داستان های خیالی هم راه چندان مناسبی برای دوست یابی نیست! ممکن است در ابتدا دیگران مجذوب داستان های شما شوند اما بعد از مدتی دیگر هیچ کس حرف هایتان را باور نمی کند. صداقت یکی از مهمترین پایه های دوستی است.یک راه دیگر برای آشنا شدن با دیگران، شرکت در فعالیت های گروهی و فرهنگی ای است که در مدرسه اجرا می شود.

[غزاله مرعشی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید