پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

منظور از شبکه های Extranet، Intranet، Internet، MAN، WAN، LAN، Campus، Enterprise چیست ؟


منظور از شبکه های Extranet، Intranet، Internet، MAN، WAN، LAN، Campus، Enterprise چیست ؟
Extrantها به شبکه‌هایی گفته می‌شود که نقطه یا مرکز برقراری ارتباطات بین شبکه‌های اختصـاصی گستـردهٔ Intranet می‌بـاشد. Extrantها حداقل از یک مسیریاب اصلی که به عنوان Core Router شناخته می‌شود تشکیل می‌گردد.
شبکه های اینترانت ، شبکه های اختصاصی می باشند که کلیه پروتکل ها و Application ها و استانداردهای Internet در آنها رعایت شده و مرتبط با سازمانها و ارگانها می باشند . این نوع شبکه ها هیچ گونه ارتباط مستقیمی به شبکه Internet ندارند.
▪ Internet : یک شبکه کامپیوتری بسیار بزرگ در سراسر جهان می باشد که میلیونها کامپیوتر از طریق خطوط تلفن، فیبر نوری و خطوط ماهواره ای به یکدیگر متصل کرده است. چیزی که Internet را نگه می دارد مدل مرجع TCP/IP می باشد.
▪ MAN : منظور شبکه شهری است که از شبکه محلی بزرگتر بوده و از تکنولوژی مشابهی استفاده می کنند و ممکن است تعدادی از دفاتر یک شرکت یا یک شهر را تحت پوشش قرار دهد و می تواند اختصاصی یا عمومی باشد.
شبکهٔ گستردهٔ (WAN)، ناحیـهٔ جغرافیایـی وسیعـی را در برمی‌گیـرد (کشـور یا قاره). ایـن شبکـه کامپیوترهـای متعـددی برای اجـرای برنـامه های کاربر دارد. این ماشین‌ها را میزبان می‌گوییم. گاهی به آن‌ها سیستم نهایی نیز گفته می شود. میزبان ها با زیرشبکهٔ ارتباطی یـا زیرشبکه بـه یکدیگر متصـل هستند. کار زیرشبکه حمل و نقل پیام از میزان به میزبان است، دقیقاً مانند سیستم تلفن که کلمات را از گوینده به گیرنده حمل می کند. در اغلب شبکه‌های گسترده، زیرشبکه از دو قطع مجزا تشکیل می‌شود: خطوط انتقال و عناصر راه‌گزینی.
شبکه‌های محلی (LAN) در داخل یک ساختمان و در فواصل کم (در حد چند کیلومتر) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع شبکه‌ها برای اتصال کامپیوترهای شخصی و ایستگاه‌های کاری در دفاتر شرکت‌ها و کارخانه‌ها به کار تا منابع (مثل چاپگر) را به طور اشتراکی استفاده کرده و تبادل اطلاعات کنند.
شبکه‌های محلی با سه ویژگی از سایر شبکه‌ها مجزا شده‌اند:
۱) اندازه
۲) تکنولوژی انتقال
۳) توپولوژی
منبع : انجمن علمی دانشگاه شیخ بهایی


همچنین مشاهده کنید