جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نقش والدین در رفتارهای پرخاشگرانه در سنین بالا


نقش والدین در رفتارهای پرخاشگرانه در سنین بالا
پژوهشگران می گویند کودکان والدین مهاجم و تندخو بیشتر تصور می کنند که واکنشهای پرخاشگرانه، شیوه های مناسب برای کنترل درگیری های اجتماعی هستند.
روانشناسان دانشگاه ایندیانا در آمریکا خاطرنشان کردند یادگیری کودکانی که در فضاهای خانوادگی پرخاشگرانه و مهاجم بزرگ می شوند برای پردازش اطلاعات اجتماعی نسبت به سایر همسالانشان که در خانواده های آرام و غیر پرخاشگر رشد کرده اند، متفاوت است. این تحقیق در مجله روانشناسی خانواده به چاپ رسیده است.
دکتر جان باتز پژوهشگر دانشگاه ایندیانا در بیانیه ای اظهار داشت: این تحقیق تا اندازه ای نشان می دهد که چرا برخی از جوانان حتی در روابط عاشقانه شان نیز دچار درگیری و کشمکش می شوند.
در این تحقیقات گروهی از والدین و کودکانی که در زمان آغاز تحقیق پنج ساله بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. این تحقیق از سال ۱۹۸۷ آغاز شد. سپس این کودکان وقتی که به سن نوجوانی یعنی ۱۳ تا ۱۶ سالگی رسیدند دوباره در موقعیت های اجتماعی مختلف قرار گرفتند و واکنش ها و دریافتهای آنها در شرایط متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفت.
پس از ادامه تحقیقات تا سن ۱۸ تا ۲۱ سالگی معلوم شد که رفتارهای پرخاشگرانه در سنین بالاتر در بین اشخاصی که والدین پرخاشگر داشتند، به مراتب بیشتر است تا جایی که حتی در روابط احساسی و عاشقانه آنها نیز مشاهده می شود. این تحقیقات برای دستیابی به نتایج بیشتر و دقیق تر همچنان ادامه دارد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید