پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

میوه هایی برای عملکرد بهتر روده ها


میوه هایی برای عملکرد بهتر روده ها
● گلابی
میوه‌‏ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می‌‏شود. گلابی دارای دانه‌‏های بسیار ریزی )خصوصاً در نزدیکی هسته) است که دارای پوسته‌‏ای از جنس سلولز بوده و در دستگاه گوارش هضم نمی‌‏شوند؛ و از این رو با عبور از دستگاه گوارش، معده و روده را پاک و تمام مواد زاید باقیمانده در شکم را دفع می‌‏کند. پوست گلابی چون در معرض نور خورشید قرار می‌‏گیرد از نظر ویتامین‌‏ها غنی‌‏تر است؛ ضمن اینکه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است وبنابراین نباید هنگام خوردن ،پوست آن را جدا کرد. گلابی یکی از میوه‌‏های ضدعفونی‌‏کننده یا ضدمسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآوری و ملین بودن آن است. افرادی که یبوست دارند سعی کنند پس از خوردن یکی دو عدد گلابی، یک لیوان آب ولرم مصرف کنند تا خاصیت ملین بودن آن تقویت شود. گلابی ترشح بزاق دهان را افزایش می‌‏دهد و در نتیجه باعث تسهیل عمل هضم در دستگاه گوارش می‌‏شود.
فیبر موجود در گلابی لینین نام دارد. این فیبر غیرقابل حل بوده و برای درمان یبوست بسیار مفید است. بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد نوشیده نشود زیرا در افراد حساس، ایجاد نفخ می‌‏کند.
● زردآلو
این میوه سرشار از ویتامین‌‏های C، A و آهن است. مواد مغذی موجود در زردآلو از جشم‌‏ها و قلب حفاظت می‌‏کنند و فیبر موجود در آن علیه بیماری‌‏ها مبارزه می‌‏کند. زردآلو منبع غنی بتاکاروتن )پیش ساز ویتامین A) است. زردآلودهایی که رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاکاروتن بیشتری هستند. بتاکاروتن در بدن، به ویتامین A تبدیل می‌‏شود پس می‌‏توان گفت زردآلو منبع غنی ویتامین A است. زردآلو حاوی فیبرهای محلول در آب است. فیبر موجود در زردآلو از بروز یبوست و بیماری‌‏های روده‌‏ای جلوگیری می‌‏کند. مصرف برگه زردآلو سبب هضم غذا می‌‏شود و از یبوست جلوگیری می‌‏کند. برای مصرف برگه، ابتدا آن را با آب بشویید، سپس آن را در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. بعد یک دانه لیموترش در آن بیندازید و صبح ناشتا،و برگه خیس خورده را همراه با آب آن میل کنید که برای رفع یبوست بسیار مفید است. از زیاده‌‏روی در مصرف زردآلو خودداری کنید، زیرا مصرف زیاد آن در هضم موادغذایی ایجاد اختلال می‌‏کند ودچار اسهال می‌‏شوید. افرادی که ناراحتی کبدی دارند، باید از زیادخوردن زردآلو پرهیز کنند. هسته تلخ زردآلو موادی سمی به نام اسید سیانیدریک واسید پروسیک دارد بنابر این خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناک است. مصرف زیاد زردآلو باعث ایجاد لک‌‏های سفید پوستی می‌‏شود. زردآلو به طور کلی دیرهضم و نفاخ است بنابراین اشخاص مسن و کودکان بهتر است از خوردن زیاد آن پرهیز کنند. زردآلو را همیشه قبل از غذا بخورید و هسته‌‏اش را نیز همراه آن مصرف کنید زیرا هسته شیرین زردآلو ضدنفخ بوده و هضم آن را آسان می‌‏کند.
● هلو
در قرون وسطی از هلو به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌‏کردند. هلو منبع غنی ویتامین‌‏های A و C و نیز منبع خوبی از پتاسیم است. به آسانی هضم می‌‏شود و تقویت‌‏کننده بدن است. هضم هلو برای بعضی از اشخاص دشوار است و نفخ ایجاد می‌‏کند. برای اینکه خوردن هلو ایجاد نفخ نکند، باید آن را حداقل نیم ساعت قبل از غذا خورد. هلو به دلیل داشتن آب فراوان، برای رفع تشنگی و کم‌‏آبی بدن می‌‏تواند مورد استفاده قرار گیرد.
هلو و برگه خیس شده آن، اثر ملین بسیار خوبی برای رفع یبوست دارد. بهتر است هلو را با پوست بخورید چون پوست آن دارای ویتامین A است. هلو زودهضم است وبه سرعت از معده و روده‌‏ها عبور می‌‏کند. هلو با اینکه شیرین است، خوردن به اندازه‌‏اش برای افراد مبتلا به دیابت ضرری ندارد؛ پس دیابتی‌‏ها از خوردن آن واهمه‌‏‌‏ای نداشته باشند. هلو سموم را از بدن خارج می‌‏کند و میوه خوبی برای اشخاص مسن است.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید