شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ اکتبر سال ۱۹۴۵ ـ صاحب عقیده « حکمرانی نوابغ و نخبگان »


« هاگارد پوند » اندیشمند، خطیب، نویسنده و شاعر معروف قرن ۲۰ ایتالیا که به حکومت نخبگان و نوابغ یک جامعه بر آن و محدود بودن مرزهای آزادی فردی معتقد بود ۱۳ اکتبر سال ۱۹۴۵ پس از این که شنید دولت پس از جنگ در ایتالیا می خواهد بر اثر اصرار دولتهای فاتح اورا دستگیر و به جرم حمایت از حزب فاشیسم محاکمه کند و در جو آن زمان محکومیت او قطعی بود از وطن خود گریخت. وی ۱۳ سال از کشوری به کشور دیگر رفت و با بر پاکردن مصاحبه های مطبوعاتی و ایراد نطق و دادن مقاله به روزنامه ها تلاش کرد تا ثابت کند که اگر نظرات فلسفی او با عقاید حزب فاشیسم حاکم بر ایتالیای آن زمان مطابقت داشته، گناه از او نبوده و با دولت این حزب همکاری عملی نداشته بلکه مشابهت فکری بوده و داشتن یک فکر بخصوص و طرح آن نباید جرم محسوب شود. اگر کسی و یا دولتی مخالف یک فکر است باید آن را رد کند نه این که صاحب فکر را پیش از دست زدن به عمل بگیرد و مجازات کند.
این تلاشها، به علاوه ارسال چند نامه از سوی« هاگارد» به پارلمان ایتالیا سبب شد که کمیسیون امور قضایی این پارلمان بر یک لایحه قضایی که در جریان رسیدگی بود تبصره ای اضافه کند که عمل به یک فکر غیر قابل قبول جرم است، نه فکر و صاحب آن و با تصویب ان « هاگارد» به وطن بازگشت. وی در لحظه بازگشت به وطن پس از ان که خود را در حلقه محاصره خبرنگاران دید باز به دفاع از عقیده اش که آزادی فردی باید محدود باشد و اگر نوابغ و نخبگان حکومت کنند مشکلات از میان برداشته خواهد شد پرداخت و زدن این حرفها را تا پایان عمر، علی رغم این که بعضی ها عقاید وی رابه عقاید هیتلر تشبیه می کردند وپاره ای از کشورها او را به خاک خود ممنوع الورود کرده بودند ادامه داد.
هاگارد در آخرین میز گردی که شرکت کرد گفت : اگر نوابغ و نخبگان بد هستند چرا مردم این همه تلاش می کنند که بهترین جراح شهر را برای عمل خود بیابند؟ سرنوشت فرد وکشور با هم فرق ندارد باید بهترین های جامعه برای نمایندگی انتخاب شوند و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید