پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گرایش های جزیره ای !!


طرح تحول اقتصادی و چالش های موجود بین دولت و مجلس و تحلیل هایی که این روز ها توسط نمایندگان ، شخصیت های سیاسی و اقتصادی و روزنامه نگاران می شود حکایت از این دارد که طرح اعلام شده توسط دولت و اظهارات اخیر رئیس جمهور چنانچه به مجلس بیاید و رای نگیرد همه کاسه کوزه ها سر مجلس می شکند و اگر به تصویب برسداما در اجرا موفق نباشد باز این مجلس است که باید جوابگو باشد چون در آن حالت دولت با صراحت اعلام خواهد کرد قانون مصوب مجلس را اجرا کرده است . در پایان این تحلیل ها نتیجه گرفته می شود که در هر حال این دولت است که در اذهان عمومی موجه جلوه کرده و مجلس است که زیر سوال خواهد رفت .
آن چه جای تاسف دارد این است که هیچکس با نگاه و نگرش فراگیر به فکر اعتبار کلیت نظام نیست . همه جزیره ای و صنفی فکر می کنند . دولت دراین جدال می خواهد گلیم خود را به قیمت بی اعتبار شدن مجلس از آب بکشد و مجلس نیز بر عکس تلاش می کند گناه همه کمبود ها و شکست احتمالی را به گردن دولت بیندازد . کسی نیست از این حضرات بپرسد پس تکلیف نظام چه می شود . برای نظام که مجلس و دولت و قوه قضائیه ارکان آن را می سازد چه فرق می کند دولت زیر سوال برود یا مجلس . چون آن چه مهم است حفظ و حراست از اعتبار نظام در اذهان عمومی و مردم است .
متاسفانه دیری است کلی نگری که یک ضرورت است جای خود را به این نگاههای بخشی داده است . حال آن که اگر دولتمردان در جمهوری اسلامی به فکر نظام قبل از هر چیز باشند در آن صورت مجلس همان اندازه از خود حمایت می کند که از دولت و همچنین دولت متقابلا با دغدغه حفظ و حراست از کیان نظام وقتی طرحی را می دهد همه جوانب آن را در نظر می گیرد تا خدای نا کرده هیچ نهادی از نظام را زیر سوال نبرد .
آیا دولتمردان ما تصور می کنند اگر در مسائلی چون طرح اقتصادی مجلس زیر سوال برود و عملکرد دولت موجه جلوه کند هیچ آسیبی به اعتبار نظام وارد نمی شود ؟ و در مقابل آیا نمایندگان تصور می کنند اگر توپ به زمین دولت بیفتد و دولت بی اعتبار شود به اعتبار نظام خدشه وارد نمی شود ؟!
این که کاری را انجام بدهیم و اگر خوب از آب در آمد به حساب خود بگذاریم و اگر بد در آمد همه گناه را به گردن بخشی دیگر از ارکان نظام بیندازیم نمی تواند مرام کسانی باشد که دغدغه حفظ نظام را دارند .
مسولان محترم خوب توجه داشته باشند برای مردم آن چه اهمیت دارد انجام برنامه های حساب شده و در جهت رفاه حال آنها است . در غیر این صورت آن ها کاری ندارند که مسئول آن کدام نهاد بوده است . مطمئنا این اتفاقات از محل اعتبار نظام هزینه ها را باید پرداخت کند.
و اما در صحنه بین المللی و این همه مخالفی که ما در گوشه و کنار عالم داریم . آن ها نیز کاری به این ندارند که دولت خوب بوده و مجلس ناتوان بوده و از این گونه نسبت دادن هایی که در داخل کشور وجود دارد . آن ها گناه همه این کمبودها را به حساب نظام گذاشته و نتیجه می گیرند این نظام است که توان انجام و اجرای یک برنامه کارشناسی شده و دقیق را ندارد . وقتی آن ها کوچکترین وجزیی ترین کمبود ها را به کلیت نظام نسبت می دهند تکلیف در خصوص این قبیل موارد روشن است . کاری نکنیم که بهانه دست بیگانه و تبلیغات آن ها داده و زمینه را برای زیر سوال بردن نظام فراهم آوریم .
جمهوری اسلامی به شخصیت هایی نیاز دارد که قبل از هر چیز کلیت نظام برای آن ها مهم باشد و هر گونه اقدام خود را طبق این ملاک و معیار بسنجند . گرفتاری ما این است که خیلی ها خود را و نهاد و موسسه خود را ملاک قرار می دهند وبرای آن ها مهم نیست چنانچه نهادی دیگر از نظام را به قیمت موجه جلوه دادن خود زیر سوال ببرند . این خطری است که ما را تهدید می کند چرا که اگر دقت کنیم می بینیم تمام تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی از همین دریچه تغذیه می شود.
وقتی امام راحل حفظ جمهوری اسلامی را در ردیف و حتی بالاتر از واجباتی مثل حج و نمازقرار می دادند و بر آن موکدا و با صراحت توصیه و حکم می فرمودند میزان تکلیف و وظیقه ای که ما داریم مشخص می شود . هر آن چه به هر دلیل به کیان و استحکام نظام به هر صورت لطمه و آسیب وارد کند مورد قبول نبوده و نخواهد بود . اگر توجه و نگاهها جملگی به این مقوله معطوف گردد و همه اراده ها در جهت حفظ نظام به کار گرفته شود مطمئنا در این راستا بسیاری از اختلافات رفع شده و جهت گیری ها سمت و سویی واحد و یکسان پیدا خواهد کرد . آن چه دل هر دلسوز نظام را به درد می آورد این است که یک کل فدا و تحت الشعاع اجزای خود قرار بگیرد . در ذیل جمهوری اسلامی قرار گرفتن دقیقا رعایت همین کلیت و دوری از مواضع صنفی و جزیره ای است .
منبع : سایت خبری تحلیلی داور


همچنین مشاهده کنید