پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۸ اکتبر ۱۹۵۲ ـ دکتر مصدق قطع رابطه با انگلستان را از رادیو برای مردم توجیه کرد


۱۸ اکتبر ۱۹۵۲ ـ دکتر مصدق قطع رابطه با انگلستان را از رادیو برای مردم توجیه کرد
۱۸ اکتبر ۱۹۵۲ چند ساعت پس از پخش بیانات دکتر مصدق نخست وزیر وقت از رادیو تهران که در آن تصمیم به قطع روابط با انگلستان را برای مردم توجیه کرده بود، مصوبه مجلس در این زمینه به سفارت انگلستان در تهران ابلاغ شد.
مردم که این خبر را از رادیو تهران شنیده بودند از هر گوشه شهر به سوی خیابان فردوسی که ساختمان سفارت در آن واقع است روانه شدند و ضمن برگزاری یک تظاهرات ضد انگلیسی گسترده و دادن شعار، تابلوی سفارت را که علامت رسمی دولت انگلستان بر آن وجود داشت، به عنوان مظهر استعمار از جای برکندند و از سردر سفارت پایین آوردند.
قطع رابطه با انگلستان که تا پس از براندازی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ادامه داشت، به گزارش مطبوعات آن زمان تهران و اظهارات شاهدان عینی موجی از سرور و شعف در سراسر ایران به وجود آورده بود که قبلا سابقه نداشت، زیرا که ایرانیان پس از ملی شدن صنعت نفت بود که از جزئیات مداخلات دولت انگلستان در امور وطنشان در طول قرن ۱۹ و تا نیمه قرن ۲۰ آگاه شده بودند و بدبختی های خود را تا حدی نتیجه همین مداخلات می دانستند. دکتر مصدق در نطق قبلی خود در مجلس مواردی را از این مداخلات بر شمرده بود و به مصلحت ایران دانسته بود که با چنین استعمارگری روابط نداشته باشد.
باید دانست که سیاست مداخله جویانه و استعماری انگلستان سبب جدا شدن مناطق بسیاری از جمله هرات، مکران، بحرین و ... از قلمرو ایران شده است که در طول هزاران سال قسمتهای اصلی خاک وطن را تشکیل می دادند. انگلستان بیرحمانه در تقسیم ایران و کاهش استقلال ملی ما مشارکت کرده بود و به اراده خود در ایران دولت برده بود و دولت آورده بود، به گسترش کشت خشاش و اعتیاد مردم و قدرت گیری گردنکشان ولایات و ایلات در برابر دولت مرکزی و گرفتن امتیازات متعدد از جمله نفت اقدام کرده بود و برای دسترسی به کارگر ارزان و فراوان برای امور نفت، کشاورزی را در بسیاری از نقاط تا حد نابودی تضفیف کرده بود و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید