پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ اکتبر ۲۰۰۳ ـ داستان نگار کمونیست که برای گرفتن جایزه و کسب شهرت نمی نوشت


«مانوئل واسکوئز مونتالبان Manuel Vazquez Montalban» نویسنده کمونیست اسپانیایی ۱۸ اکتبر ۲۰۰۳ در سر راه بازگشت از سیدنی استرالیا به مادرید در فرودگاه بانکوک دچار حمله قلبی شد و در ۶۴ سالگی در گذشت. وی برای ایراد چند سخنرانی ادبی ـ سیاسی به استرالیا رفته بود و هواپیما به منظور پیاده و سوار کردن مسافر در بانکوک فرود آمده بود.
با این که وی از مخالفان بازگشت سلطنت به اسپانیا بود، کارلوس پادشاه اسپانیا ضمن صدور اعلامیه ای از درگذشت وی ابراز تاسف کرد و دولت اسپانیا آن را یک ضایعه ملی خواند.
مونتالبان از مبارزان بر ضد دیکتاتوری فرانکو بود و به همین سبب سه سال از عمر خود را در زندان سپری کرده بود. وی علاوه بر داستان و نمایشنامه، مقاله سیاسی هم می نوشت و گهگاه نیز شعر می سرود.
مونتالبان در سریال نویسی و نگارش داستانهای پلیسی استاد بود. یک سریال او مجموعه ای ۲۰ جلدی شده بود. او خالق داستان پلیس معروف «پپه کارالهو» است که به صورت فیلمی پربیننده درآمده است. مونتالبان برنده جوائز و مدالهای ادبی بسیار شده بود از جمله جوائز ادبی آمریکای لاتین، جامعه اروپا و جایزه ملی ادبیات اسپانیا. وی حاضر نشد فرم بررسی کتابهایش را برای کمیته نوبل پر کند و گفته بود که این عقیده خود را که این کمیته راسا باید کتابها را جمع آوری و مطالعه کند تغییر نمی دهد و برای دریافت جایزه گدایی نمی کند. وی با فرستادن کتاب ها و انواع توصیه و تشبث و توسل به این و آن برای بردن جایزه شدیدا مخالف بود.
مونتالبان در خاطراتش نوشته است به این جهت پلیسی نویسی می کرد که ضمن داستان پلیسی آسانتر می توان همه مفاسد جامعه و دشواری های مردم را منعکس ساخت و منشا خدمت و اصلاحات شد. داستان های معروف او عبارتند از: قتل در کمیته مرکزی، دریاهای جنوب، بانکوک، مرگ المپیک، ال پریمیو و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید