پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گام به گام تا سفره های سالم


گام به گام تا سفره های سالم
تا به حال چقدر موفق شده اید برای بهبود شیوه زندگی خانواده خود وقت بگذارید؟
حتما گاهی اوقات با خود فکر کرده اید با این همه مشغله و استرس وقتی برای به کارگیری توصیه ها باقی نمی ماند. بد نیست بدانید داشتن سلامتی بیشتر به این معنی نیست که باید همه تغییرات برای بهبود شیوه زندگی را یک باره ایجاد کنید.
بعضی اوقات همان گام های کوچکی که بر می دارید می تواند تغییرات مثبتی در شیوه زندگی شما به وجود بیاورد اما چگونه؟ ابتدا عواملی که در بهبود شیوه زندگی شما و خانواده تان نقش دارند را در نظر بگیرید.
● گام اول
قطعا خواب کافی، ورزش منظم در کنار نوع و زمان صرف غذا از مهم ترین عوامل هستند. در نظر گرفتن زمان کافی برای خواب به مدیریت زمان و اتخاذ مقرراتی بستگی دارد که پدر و مادرها در خانه تعیین می کنند این کار نیاز به وقت اضافی ندارد، فقط باید اعضای خانواده را به رعایت مقرراتی که تعیین شده ملزم کنید.
● گام دوم
اعضای خانواده باید یک برنامه ورزش روزانه داشته باشند برای مثال می توانید در روز تعطیل با اعضای خانواده یک پیاده روی داشته باشید و با انجام یک تغییر ساده که زمان تماشای تلویزیون و کار با رایانه را محدود کنید و به جای آن خود و فرزندتان را به فعالیت ورزشی تشویق کنید و یا قانونی وضع کنید که معادل زمانی که صرف تماشای تلویزیون و کار با رایانه به ورزش و فعالیت بدنی و ورزش اختصاص دهد تا از اضافه وزن هم جلوگیری شود.
● گام سوم
سعی کنید از غذاهای فرآیند شده مثل غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس را کمتر بخورید و پولتان را بیشتر صرف خرید انواع میوه، سبزی، مغزها، دانه ها، حبوبات، شیر، ماست، پنیر کم چرب و گوشت سفید کنید. به این ترتیب در حقیقت، مصرف چربی ها را در غذای خانواده کاهش خواهید داد.
● گام چهارم
در مورد تنقلات و میان وعده ها سعی کنید میان وعده های سالم را به نحوی که آماده خوردن باشند در دسترس کودکان قرار دهید مثلا تکه های هویج و خیار سبز، ممکن است بار اول و دوم با استقبال رو به رو نشوید ولی مطمئن باشید که عادت به خوردن این گونه مواد غذایی به تدریج در اعضای خانواده ایجاد می شود به خصوص اگر خودتان در حضور کودکانتان این مواد را مصرف کنید.
● گام پنجم
نوشیدنی های سالم مثل شیر، دوغ که کلسیم و ویتامین قابل توجهی به بدن می رسانند را در منزل مصرف کنید.
● گام ششم
در هنگام خرید مواد، میوه و سبزی کودکان را با خود ببرید و به آن ها اجازه انتخاب بدهید به این ترتیب کودکان به خرید مواد غذایی سالم تشویق می شوند.
● گام هفتم
به خاطر داشته باشید که یکی از هدف های عمده سلامتی، افزایش مصرف میوه و سبزی در وعده غذایی اعضای خانواده است بنابراین سعی کنید در وعده صبحانه یک وعده میوه مناسب مانند سیب و یا یک سبزی مانند گوجه فرنگی را درکنار صبحانه اعضای خانواده بگذارید. برای ناهار کودکان خود هم میوه را فراموش نکنید در وعده شام هم سالاد و میوه پس از غذا را فراموش نکنید.
● گام هشتم
اگر مایل هستید که برای تنوع گاهی اعضای خانواده را به رستوران ببرید. سعی کنید یک رستوران که غذای سالم تری دارد را انتخاب و سعی شود از نوشیدنی های سالم استفاده کنید.
● گام نهم
غذاهای آب پز و بخار پز را جایگزین غذاهای سرخ شده کنید. ذائقه کودکان از اوایل زندگی شکل می گیرد. بنابراین از همان کودکی اگر به خوردن غذاهای آب پز و بخار پز عادت کنند در بزرگسالی کمتر با خطر اضافه وزن و چاقی و بیماری هایی مانند قلبی عروقی، انواع سرطان و افزایش چربی خون مواجه خواهند شد.
● گام دهم
روغن جامد را از سبد غذایی خانواده حذف کنید و به جای آن از روغن مایع برای پخت معمولی و از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی (در صورتی که مایل به سرخ کردن غذا هستید) استفاده کنید.با به کار بستن این توصیه ها، حداقل ده گام به سمت سلامتی کامل نزدیک تر شده اید.

خسرو جعفری
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید