شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بازی‌ها را معمولاً به سه دسته تقسیم می‌کنند


بازی‌ها را معمولاً به سه دسته تقسیم می‌کنند
بازی‌ها را معمولاً به سه دسته تقسیم می‌کنند:
۱. بازی‌هائی که به پرورش جسم کمک می‌کند و مهارت‌های جسمی و حرکتی را تقویت می‌کنند مانند دوچرخه‌سواری، والیبال، فوتبال و ...
۲. بازی‌هائی که قدرت تخیل را پروش می‌دهد مانند مجسمه‌سازی، نقاشی
۳. بازی‌هائی که قدرت تفکر را پرورش می‌دهد مانند انواع معماها پر کردن اوقات فراغت جوانان با بازی‌هائی که به پرورش جسم، پرورش تخیل و تفکر بینجامد مطلوب بوده و باید در برنامه‌ریزی‌ها برای اوقات فراغت در نظر گرفته شود و امکانات لازم برای آنها تهیه گردد.
کتاب وسیله خوبی برای پر کردن اوقات فراغت است. وجود کتابخانه‌ها عامل مؤثری در جلب جوانان به مطالعه و کتاب خواهد بود. البته در این باره باید محتوای کتاب هم گره‌گشای این نسل باشد تا جوانان را به ‌طرف کتاب بکشاند. برخی از خانواده‌ها درآمد کافی برای خرید کتاب ندارند و این امر آنان را از مطالعه کتاب محروم می‌کند.
جوانان می‌توانند اوقات فراغت خود را به بازدید از باغ‌وحش، موزه‌ها و نمایشگاه‌ها بگذرانند متأسفانه امکانات باغ‌وحش و موزه جز در چند شهر بزرگ در بقیه شهرها وجود ندارد نمایشگاه‌ها شاید یکی از عملی‌ترین وسیله‌ها برای جلب افراد به مشاهده کتاب‌ها و فرازهائی از مسائل تربیتی و اجتماعی باشد.
استفاده از وقت را باید از کودکی به فرزندان آموخت. کودک باید یاد بگیرد که آرام بگیرد، یا اینکه خوابش نمی‌برد دراز بکشد، کتاب ورق بزند، به داستان گوش دهد، داستان و کتاب بخواند غالباً نوجوانان بدون برنامه بزرگ شده‌اند و همین بی‌برنامه بودن را به گذراندن اوقات فراغت نیز تعمیم می‌دهند و نمی‌دانند از وقت خود چگونه استفاده کنند در مورد برنامه‌های تلویزیون متأسفانه در خانواده‌ها اختلاف زیادی وجود دارد گاهی والدین در حال دیدن برنامه‌ای هستند ولی فرزندان را از آن منع می‌کنند. اینگونه برخوردها، اعتماد جوانان را از والدین سلب نموده و آنان عالمان بدون عمل معرفی می‌شوند گاهی زمان پخش و محتوای برنامه‌ها ممکن است باعث بدآموزی‌هائی شود و تأثیر منفی داشته باشد همچنین پخش برنامه در شب‌های درسی باعث انجام ندادن تکالیف درسی می‌شود و والدین در برابر نوجوان خود قرار می‌گیرند. حاصل کار ارتباط نادرست‌تر خانواده و ایجاد قواعدی خشن‌تر و انعطاف‌‌ناپذیر است که مسلماً هیچکدام از اعضاء خانواده بهره‌ای از آن نمی‌برند.
چگونگی گذراندن اوقات فراغت باید مورد توجه قرار گیرد و برای آن برنامه‌ریزی شود اگر نوجوانان به حال خود واگذار شوند احتمال انحراف بزهکاری و اعتیاد آنان می‌رود.
برای استفاده بهتر از اوقات فراغت می‌توان برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرد. تشکیل اردوهای تابستانی و شرکت دادن جوانان در کارها و خدمات عمومی می‌تواند به رشد اجتماعی و تجربه‌آموزی آنان کمک کند ایجاد مبادین ورزشی و شکل دادن به ورزش‌هائی که جنبه قهرمانی نداشته باشد و تنوع ورزش جمعی و ایجاد رقابت‌های سازنده می‌تواند در رشد جسمی و اجتماعی به نوجوانان کمک کند و روح همکاری را در آنان پرورش دهد ایجاد موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و تأسیس کتابخانه‌ها نوجوان را به سمت مشاهده و مطالعه می‌کشاند و دنیای جدیدی را به روی او باز می‌کند تهیه فیلم‌هائی با محتوای غنی و آموزنده و پخش آن در ساعاتی که وقت فراغت نوجوانان است وسیله دیگری برای گذراندن اوقات فراغت است در این زمینه باید از پخش برنامه‌های سینمائی در ساعات کار و درس و نیز پخش برنامه تلویزیونی در ساعات مطالعه جلوگیری کرد ایجاد روابط بهتر خانوادگی و بحث و نتیجه‌گیری در زمینه چگونه گذراندن وقع اضافی به نتایجی از قبیل گردش، قدم زدن و کوه‌نوردی، باغبانی و گل‌کاری، کارهای دستی، جمع‌آوری کلکسیون و ... می‌انجامد که هم برای نوجوان لذت‌بخش است و هم تفاهم و تبادل نظر خانوادگی را گسترش می‌دهد امور اجتماعی محل را می‌توان بر عهده جوانان گذارد و ضمن نظارت آنان را به مشکلات عملی آشنا ساخت شرکت در اموری از قبیل سوادآموزی، آموزش نظامی، نظافت محل و ... به جوانان روحیه تعاون و شرکت در امور اجتماعی و طریقه برخورد و حل مسائل اجتماعی را می‌آموزد.


همچنین مشاهده کنید