شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

معاینه چشم کودکان


معاینه چشم کودکان
یکی از قدرت های آفرینش خداوند که به انسان و یا به تمام مخلوقات عالم ارزانی فرموده، بینایی یا دید است که از طریق چشم صورت می گیرد و باید تحت مراقبت و معاینه در هر سن قرار بگیرد، زیرا چشم در خطر حوادث بیماری ها می باشد؛ بنابراین باید مرتب زیر نظر چشم پزشک باشد. این معاینه ها از دوران کودکی آغاز می شود. پس از سن ۵ سالگی که امروزه در مهد کودک ها یا در پیش دبستان (آمادگی) و در مدارس توسط مراکز بهزیستی با همکاری آموزش و پرورش انجام می شود تا از بیماری های چشم در دوران کودکی جلوگیری شود، مخصوصاً بیماری تنبلی چشم در این سن مشاهده می گردد که با این معاینات، این بیماری تشخیص داده می شود و از نابینایی بعدی جلوگیری می کند.
جهت تعیین قدرت بینایی در این سن، از تابلوی مخصوص معاینه ی چشم استفاده می شود و حروف های انگلیسی از بزرگ به کوچک در این تابلو ثبت شده است. فاصله ی کودک در زمان معاینه تا تابلو بایستی ۶ متر باشد. از کودک خواهش نمایید که یک چشم خود را با کارت بپوشاند و از طریق آموزش هایی که قبل از معاینه توسط مربی یا خانواده به کودک داده می شود، با حرکت دست بیان کند که این حروف در چه سمتی یا چه قسمتی قرار دارد. اگر قادر به خواندن نبود، شمارش انگشتان را از فاصله ی معین از کودک بخواهید و اگر فاصله را تا حد ۳۰-۲۰ سانتی متر کم نموده و باز کودک قادر به شمارش نبود، از حرکت دست استفاده نمایید.
مرحله ی آخر، تشخیص وجود یا عدم وجود نور می باشد. قدرت بینایی چشم سالم در این سن ۲۰/۲۰ بر اساس احتساب فاصله ی تابلو تا بیمار بر حسب پا یا ۶/۶ بر حسب متر است.
با روش خام و روتین میدان بینایی، طریقه ی روبه رو قرار گرفتن با کودک می باشد. کودک را در فاصله ی یک متری روبه روی خود بنشانید به طوری که چشم های خود و کودک در یک سطح باشند. از کودک خواهش نمایید که یک چشم خود را بپوشاند و با چشم دیگر درست چشم های شما را نگاه کند. یک شیء مانند مداد را از خارج میدان بینایی خود کم کم وارد میدان نموده و از کودک خواهش نمایید که بدون چرخاندن سر، هرگاه شیء را دید، شما را مطلع نماید. سپس چشم دیگر را امتحان نمایید. با این روش، به طور خام می توان نقص های احتمالی میدان بینایی را حدس زد. روش دقیق تر، استفاده از دستگاه پریمتری (Perimeter) می باش که در آن با استفاده از درجات دستگاه، میدان بینایی بیماری را تعیین می کنند. این روش پریمتری نام دارد. جهت ارزیابی انواع اختلالات میدان بینایی بر حسب محل دیگری می باشد.
پس برای جلوگیری از مشکلات بیماری چشم باید از زمان کودکی پی گیری نمود تا در آینده و در سنین بالاتر، دچار مشکلات بینایی نگردد و این عنصر آفرینش خداوند در معرض خطرات قرار نگیرد.
کودکان، شکوفه ی سازندگی جامعه ی آینده هستند. آن ها نباید از نعمت بینایی خداوندی سلامتی چشم محروم شوند؛ فقط با یک معالجه ی ساده از سن کودکی از نابینایی فرزند خود جلوگیری کنید.
منبع : عصای سفید


همچنین مشاهده کنید