پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زیبا و دلنشین سخن بگوئید تا پاسخ های زیبا و دلنشین بشنوید(امام علی)


زیبا و دلنشین سخن بگوئید تا پاسخ های زیبا و دلنشین بشنوید(امام علی)
کی از راههای استحکام بنیان خانواده، توجه به ارتباط کلا می است. سخنان عاطفی و بهره گیری ازکلمات دلنشین و خطاب های شایسته و محبت آمیز، مخاطب را جذب می کند خواسته یا ناخواسته از گوینده راضی شده، در دلش نوعی احساس محبت نسبت به او ایجاد می شود.
درهر فرصتی که پیش می آید سعی کنید با همسر و اعضای خانواده تان ارتباط کلا می برقرار کنید و به گفت و گوهای خانوادگی بپردازید. شایان ذکر است که زنها از صحبت کردن با همسرشان استفاده می کنند بنابراین توصیه می شود شوهران فعالا نه به صحبت های همسران خود گوش کنند و واکنش مناسب نشان دهند. چنان که شوهر یا زن در شرایط خاصی نتواند به صحبت های همسرش گوش کند، باید این موضوع را صادقانه و صمیمانه مطرح و تقاضا کند و صحبت کردن درباره آن موضوع را به فرصت دیگری موکول نماید. درهر حال از پیش آمدن این حالت جلوگیری کنید که همسر شما فکر کند و احساس نماید که شما مشغول کار و فعالیت خودتان هستید و به حرف های او گوش نمی کنید و توجه ندارید.
ارتباط کلا می با عبارات عاطفی و دلنشین می تواند روابط زوجین را تقویت نموده و موجب پایداری بنیان خانواده گردد. این شیوه کار آمد تربیتی نه تنها برای استحکام روابط خانوادگی و ایجاد فضای عاطفی مناسب است بلکه در تربیت فرزندان نیز تاثیر دارد.
بدون تردید موجودات عالم به ویژه اقشارمختلف مردم در هرسن و طبقه ای که هستند ازهمه چیز بیشتر به مهر و محبت نیاز دارند. خطاب های دلنشین و گفتگوهای ملا طفت آمیز و دلربا، روح و جسم انسان را نوازش داده و مخاطب را تحت تاثیر شدید عاطفی قرار می دهد بعضی از عبارات چنان جذاب و دوست داشتنی است که هرگز تا آخر عمر فراموش نمی شود.
رسول گرامی اسلا م این حقیقت را این گونه بیان فرمود: مردی که به همسرش بگوید من تو را دوست دارم این سخن هرگز از دل آن زن بیرون نمی رود. خداوند متعال برای تربیت افراد بشر، کانون پر مهر خانواده را بهترین محیط تربیتی انسان قرار داده است. یکی از راههای استحکام بنیان خانواده، توجه به ارتباط کلا می است. سخنان عاطفی و بهره گیری ازکلمات دلنشین و خطاب های شایسته و محبت آمیز، مخاطب را جذب می کند. خواسته یا ناخواسته از گوینده راضی شده، و دردلش نوعی احساس محبت نسبت به او ایجاد می شود. اگر در خانواده ای مرد یا زنی با عبارت زیبا و دلپذیر همسرش را صدا کند، علا وه بر این که به فرزندان چگونه سخن گفتن را می آموزد، در قلب او جایگاه ویژه ای خواهد یافت.
طبق آموزش های اسلا م، سلا م کردن با صدای رسا و واضح و با آهنگی عاطفی و جذاب موجب تقویت روابط بین زن و شوهر خواهد شد. سلا م با لحنی عاطفی، کینه ها را از بین برده، روحیه را تقویت کرده و دل ها را به هم نزدیک می نماید. سلا م دادن به جمع خانواده به ویژه زن و شوهر به یکدیگر، نشاط آور و فرح بخش است، هدف اساسی دین اسلا م، تربیت انسان ها و تامین سعادت بشر در تمام ابعاد وجودی، در تمام مراحل زندگی است. پیامبران الهی به ویژه پیامبر اسلا م(ص) برای این هدف مقدس مبعوث شده و در این راه نهایت سعی خود را مبذول نموده اند و در انجام این ماموریت به نیازها، ویژگی ها و علا یق فطری بشر به عنوان یک اصل مسلم توجه فراوان داشتند. به همین جهت دستورات تربیتی اسلا م و فرهنگ حیات بخش اهل بیت(ع)، دقیقا در راستای پرورش فطری انسان ها، تدوین شده است.
احترام به شخصیت افراد، در وجود آنان عشق و محبت می آفریند، هدیه دادن نوعی احترام به طرف مقابل محسوب می شود و انسانی که هدیه را می گیرد بی اختیار و از روی فطرت خدادادی خویش، مهر و محبت هدیه دهنده را در دل خود جای می دهد.این نکته در روابط زناشویی از اهمیت خاصی برخوردار است و عامل مهمی در ایجاد انس و الفت و هم گرایی نسبت به زن و مرد به شمار می رود. داشتن یک ازدواج شاد و رضایتمند فقط به خاطر این که شما یکدیگر را دوست دارید محقق نمی شود. اگر چه دوست داشتن و عشق دریک ازدواج بسیار اهمیت دارد گاهی آن به تنهایی کافی نیست و شما باید در ازدواج روی دیگر روابط تان تلا ش کنید.
سخن آخر این که برای ایجاد، حفظ و استمرار یک رابطه زناشویی سالم، موفق و باطراوت باید هر یک از زوج ها(چه زن و چه شوهر) تلا ش کند، بیندیشد، وقت بگذارد، احساس مسوولیت کند و موانع برقراری ارتباط سالم را از میان بردارد و در مقابل به عوامل کمک کننده برقراری ارتباط سالم توجه نماید و عمل کند.

نویسنده : شهرام مظفریان
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید