جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کنترل افکار منفی


کنترل افکار منفی
شیوه رفتار افراد با دیگران اغلب بیانگر نحوه تفکر آنان است. این امر برای همسران خصوصاً هنگام مشاجره صدق می کند.
هنگامی که زوجین روی ضعف ها و نواقص یکدیگر متمرکز می شوند، نسبت به هم افکار منفی پیدا می کنند. این افکار باعث عدم ابراز محبت آنها نسبت به هم خواهد شد.
فرض کنید مردی پس از یک روز طولانی، وقتی خسته از راه می رسد، به همسرش که در آشپزخانه مشغول پخت و پز است بگوید: «امروز چطور بود » اما همسر او به جای پاسخ دادن به سؤال همسرش به او بگوید: «چرا این لباس ها روی زمین است » حال واکنش مرد چگونه خواهد بود
اگر او پیش زمینه مثبتی نسبت به همسرش داشته باشد، این انتقاد را نشنیده گرفته و به حساب خستگی می گذارد و در عوض به او محبت می کند. در غیر این صورت او نیز موضع گرفته و با خرده گیری او مشاجره آغاز می شود.
محققان نیز بر قدرت افکار صحه گذاشته و معتقدند اگر میزان افکار مثبت نسبت به افکار منفی در روابط بیشتر باشد، روابط زوجین از پایداری بیشتری برخوردار خواهد بود.تعامل های منفی، توسط افکار منفی ایجاد می شوند. از این رو افکار منفی می تواند تأثیر بسیاری بر روابط زوجین داشته باشند. از آنجا که ماده اولیه عمل هر کس را فکر او تشکیل می دهد، کنترل افکار امری بسیار ضروری است. زوجین در طول مشاجرات به جای تمرکز روی نقاط قدرت اغلب روی نقاط مشکل زا تمرکز می کنند.
با مجزا کردن احساس فرد نسبت به مشکل و احساس فرد نسبت به همسرش، کنترل مشاجرات مؤثرتر بوده و درنتیجه رابطه بین آنها از سلامت برخوردار خواهد بود.

[نادر اقبال]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید