جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نام تو بزرگ است، پدر


نام تو بزرگ است، پدر
حکیم ابوعبدالله جعفر بن رودکی سمرقندی پدر شعر فارسی و بنیانگذار مکتب شعر خراسانی در اذهان جهانیان جلوه ای تازه می یابد. پس از ثبت نام رودکی در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط یونسکو، بسیاری نگاه ها به سوی وی به عنوان یکی از چکادهای سر به فلک کشیده ادبیات کلاسیک روانه شد.روزهای اخیر نیز همایشی به پاسداشت نام رودکی در کشور قزاقستان برگزار شد.
این در حالی است که همایش عظیمی به یاد حکیم رودکی در ایران برگزار می شود. زمان این همایش روزهای سیزدهم و چهاردهم آبان ماه است. این همایش پیش از این قرار بود در مهر ماه برگزار شود، اما به دلیل تقارن زمانی به آذر ماه موکول شد. یونسکو طی سال ۲۰۰۹ - ۲۰۰۸ تصمیم گرفت که مشاهیر ادب جهان را در ۶۷ سده و هزاره گوناگون به ثبت برساند. از این تعداد چهار شخصیت نامدار به ایران اختصاص داشت. یونسکو خود نیز به مناسبت هزار و یکصد و پنجاهمین سالروز تولد رودکی مراسم باشکوهی را برای این شاعر بلندآوازه برپا می کند. حکیم سنایی غزنوی، امام محمد غزالی و سیدجمال الدین اسدآبادی از دیگر ادبا و دانشمندان ایرانی هستند که امسال یونسکو به ثبت جهانی آنها پرداخته و پایگاه علمی این نام آوران را در جهان پاس می دارد.
هنرمندان ایرانی و استادان منبت کار و معماری نیز این روزها در عزمی راسخ تصمیم گرفته اند که به بازسازی آرامگاه رودکی بپردازند. خانه ابدی حکیم رودکی به سبک و سیاق معماری آرامگاه دیگر فرهیختگان ادب ما ساخته شده و شکل آن با آرامگاه عطار در نیشابور تقریباً یکی است. این بقعه دارای پلان هشت ضلعی و گنبد دواری بر روی آن است و تنها گنبد آن با مساحت ۱۰۰ مترمربع به سبک افلاک نمای معماری ایرانی و با کاشی فیروزه ای بازسازی خواهد شد.این در حالی است که راز و رمز زندگی رودکی همواره بسیاری دیگر از ژانرهای هنری را به تحقیق و تفحص در لابه لای زندگی و آثار وی واداشته است. ماه های گذشته شاهد اجرای نمایش رودکی، جادوگر واژگان سبز در تالار وحدت بودیم و این روزها در جشنواره بین المللی سینمای مستند تهران میزبان رودکی روی پرده نقره ای هستیم.رودکی و رودکی شناسی در سینما البته امر تازه ای نیست اما به نظر می رسد که از امسال رشد و وسعت فراگیری پیدا کند.
یکی از آثاری که طی این روزها شاهد اکران آن هستیم فیلم «بوی جوی مولیان» به کارگردانی مهدی بمانی است. همچنین در کنسرت تابستان امسال نیز که در مقر اصلی یونسکو اجرا شد، تعداد انبوهی از علاقه مندان فرانسوی از آن دیدن کردند و فیلم این کنسرت از شبکه های تلویزیونی فرانسه پخش شد.
با این حال تهران طی روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر خود را برای ضیافتی باشکوه تر از پدر شعر فارسی آماده می کند. ۱۳۰ استاد دانشگاه، ادیب، رودکی شناس و پژوهشگر و شرق شناس از ایران و جهان در این مراسم مقالات خود را ارائه می دهند.

امید بی نیاز
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید