پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گیاهان و زیبایی پوست


گیاهان و زیبایی پوست
استفاده از غذاها، دکوراسیون و لباس های سنتی هرروز طرفداران بیشتری پیدا می کند. در این میان درمان سنتی هم مورد توجه عده زیادی قرار گرفته است. طب سنتی از گیاهان برای درمان بیماری ها و پیشگیری از ابتلا به آنها استفاده می کرد. مطلب حاضر چند نوع ماسک زیبایی تهیه شده از گیاهان را به علاقه مندان آموزش می دهد.
● گل آقطی
یک مشت گل آقطی را به مدت ده دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کنید و پس از سرد شدن روی پوست حساس بمالید. دم کرده غلیظ‌تر نیز اگر به همین صورت مصرف شود، برای پلک‌های سنگین و چشم‌های خسته درمان بی‌نظیری است.
● روغن آووکادو
روغن آووکادو سرشار از ویتامین‌ها و مواد چربی است، در بسیاری از کرم‌های زیبایی مخصوصاً کرم خاص پوست‌های خشک استفاده می‌شود. آن را به تنهایی یا همراه با روغن‌های دیگر از جمله روغن کنجد می‌توان به کار بست. پس از پاک کردن آرایش صورت، می‌توانید پوست صورت خود را با گوشت له شده آووکادو کاملاً رسیده بپوشانید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آرامش کامل استراحت کنید و بگذارید روی صورت‌تان بماند.
● آویشن
دم کرده تند و خوشبوی آویشن با ریختن یک مشت آویشن تازه و اکلیل کوهی در یک لیتر آب برای پوست صورت بسیار مفید و شاداب کننده است.
● اسطوخودوس
اگر چند قطره اسانس اسطوخودوس را به دست و پا بمالید برای جلوگیری از عرق کردن بسیار مناسب است. همچنین همین اسانس می‌تواند از پوسته شدن پوست‌های سوخته در اثر آفتاب جلوگیری کند.
● بادرنجبویه
پوست‌های خشک و پوست‌هایی که آب طبیعی خود را از دست داده اند به کمک لوسیونی که با دم کردن ۱۲گرم برگ و جوانه بادرنجبویه در یک لیتر آب جوش به مدت ده دقیقه فراهم شده باشد، درمان می‌شود. این دم کرده را صاف و سرد کنید. این لوسیون که به صورت کمپرس روی صورت به کار می‌رود، با ظهور چین و چروک و با خشکی پوست مبارزه می‌کند.
● برنجاسف
برخی از ترکیبات برنجاسف همراه با پنیرک سفید در ساختمان کرم‌های مایع نافذ و نرم کننده برای پوست دست استفاده می‌شود.
▪ برای نرمی و مقاومت پوست دست
۳۰۰ گرم برگ و گل برنجاسف را به مدت ۲۰ دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید.
۱۵گرم گل برنجاسف را در همان مقدار آب به مدت پانزده دقیقه بجوشانید و به همان میزان گل و برگ پنیرک سفید یا ختمی اضافه کنید. * در هر دو حالت می‌توانید از این جوشانده‌ها یا با فرو بردن دست در آن یا از طریق ماساژ طولانی و تدریجی استفاده کنید. * بنتابلون؛ خاصیت قبض بنتابلون در زیبایی نیز استفاده می‌شود. پوست‌های چرب به کمک لوسیون بنتابلون بهبود می‌یابند. حدود ۱۰ گرم ریشه این گیاه را در نیم لیتر آب بجوشانید و به صورت لوسیون، صبح و شب روی پوست گردن بمالید.
● بنفشه
پوست‌های حساس بیش از هرچیز از لوسیون دم کرده بنفشه بهره می‌برند. ۳۰ گرم گیاه را به مدت تقریبی یک ربع ساعت در یک لیتر آب جوش بریزید، صاف کنید و بگذارید کمی بماند و سپس به صورت کمپرس ولرم روی پوست صورت قرار دهید. با دم کردن مشتی برگ خشک گل بنفشه در یک لیتر شیر جوش به مدت دو تا سه دقیقه می‌توان شیر نرم کننده‌ای برای صورت به دست آورد.
این شیر همچنین می‌تواند برای سفیدی و نرمی دست به کار رود. دم کرده ۲۰ گرم برگ تازه بنفشه معطر در ۲۵۰ گرم شیر جوشان، اثر نرم کننده پوست دست و صورت دارد (برگ‌ها را در شیر جوشان وارد کرده از گرما دور می‌کنند) این محلول علاوه بر ایجاد طراوت و شادابی موجب سفید شدن پوست نیز می‌شود.
● بومادران
بومادران با روغن کنجد برای ساختن کرم‌های آفتابی محافظ پوست کاربرد فراوان دارد.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید