شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۴ اکتبر


● ۱۶۴۸: « پیمان وستفالیا » به جنگهای ۳۰ ساله اروپا پایان داد و امپراتوری مقدس ( کاتولیک ) را عملا به چند منطقه تقسیم کرد و سرآغاز فروپاشانیدن کامل آن شد.
● ۱۷۹۵: فدراسیون لهستان و لیتوانی، باسازش ها قدرت های اروپایی میان روسیه، پروس (آلمان) ، و اتریش تقسیم شد.
● ۱۸۳۶: کبریت اختراع شد و اندکی بعد به بازار آمد.
● ۱۹۳۰: در برزیل، یک کودتای نظامی دولت انتخابی را سرنگون و «وارگاس» را روی کار آورد.
● ۱۹۳۰: در برزیل، یک شورش نظامی دولت را سرنگون و «وارگاس» را روی کار آورد.
● ۱۹۳۱: برای نخستین بار ، جوراب نایلن وارد بازار شد . نخستین جورابهای نایلن در شهر ویلمینگتون آمریکا که کارخانه مربوط در آنجا قرار داشت عرضه شد
● ۱۹۴۴: ناوهواپیمابر ژاپنی به نام «زویکاکوZuikaku» در نزدیکی فیلیپین مورد حمله همزمان نیروی هوایی و زیردریایی های آمریکا قرار گرفت و غرق شد و ۸۴۲ تن از ملوانان و افسرانش کشته شدند. این ناو در عملیات حمله به پرل هاربور که ضمن آن ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام تقریبا منهدم شد شرکت کرده بود.
● ۱۹۵۶: برای نخستین بار به جای فیلم ، شبکه های تلویزیونی آمریکا کاست مغناطیسی ویدیویی برای تهیه برنامه های خود بکار بردند.
● ۱۹۵۷: کریستیان دیور فرانسوی طراح معروف لباس درگذشت.
● ۱۹۶۴: رودزیای شمالی مستعمره انگلستان در آفریقا استقلال یافت و نام زامبیا بر خود گذارد. رودزیای شمالی که پس از ماجرای «ایان اسمیت» و تشکیل یک دولت اقلیت سفید پوست به دست اکثریت سیاهپوست آن افتاد اینک «زیمبابوه» نامیده می شود.
● ۱۹۷۰: سالوادور آلنده سوسیالیست معروف آمریکای لاتین و از مردان محبوب قرن بیستم جهان به ریاست جمهوری شیلی انتخاب شد.
● ۱۹۷۳: جنگ رمضان یا یوم کیپور که با حمله ناگهانی نیروهای مصر و سوریه به نیروهای اسرائیلی آغاز شده بود پایان یافت .
● ۲۰۰۵: ۲۲ اکتبر ۲۰۰۵ساعت هشت و ۴۵ دقیقه شب به وقت نیجریه، یک بوئینگ ۷۳۷ که از فرودگاه لاگوس به پرواز درآمده بود در۲۴ کیلومتری این شهر سقوط کرد و همه سرنشینانش که ۱۱۷ تن بودند کشته شدند. هنوز علت سقوط اعلام نشده است. بوئینگ ۷۳۷ تاکنون بیش از انواع دیگر جت های مسافربر سانحه به وجود آورده است. هواپیمای ساقط شده هشت سال پیش ساخته شده بود و در خطوط داخلی نیجریه از آن استفاده می شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید