شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ مهر: در شهر چه گذشت؟!


۲۷ مهر: در شهر چه گذشت؟!
معمولا هنگامی که چراغ‌های راهنمایی به دلایل گوناگون از کار می‌افتند، ماموران راهنمایی و رانندگی، کنترل بار ترافیکی را در دست گرفته و به طور دستی رانندگان را در چهار‌راه‌ها و تقاطع‌ها هدایت می‌کنند
اما گاهی مشاهده می‌شود، با وجود سالم بودن چراغ‌های راهنما، مامور راهنمایی و رانندگی سعی دارد رانندگان را هدایت کند. این در حالی است که با وجود ارجح بودن فرمان مامور راهنمایی و رانندگی به چراغ راهنما، برخی از رانندگان سردرگم شده و این سردرگمی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، برخی رانندگان با مشاهده چراغ سبز سعی دارند حرکت کنند و این در حالی است که پلیس، خودرو‌های جلویی را متوقف کرده و آنها نمی‌توانند از تقاطع عبور کنند اما این موضوع مصادف می‌شود با چسبیدن دستان رانندگان خودروهای پشت سر به بوق وسیله نقلیه؛ در واقع آنها که از حضور پلیس در تقاطع خبر ندارند دست خود را روی بوق می‌گذارند و خواستار حرکت خودروهای ردیف جلو می‌شوند، غافل از اینکه با این کار نه تنها گشایشی در ترافیک تقاطع ایجاد نمی‌شود بلکه آلودگی صوتی، شهروندان را آزار می‌دهد.
● رمزی که رمز باقی می‌ماند
در سال‌های اخیر پدیده کارتی شدن بسیاری از امور رواج یافته است. برای مثال، به منظور تماس با خارج از کشور یا شارژ سیم‌کارت تلفن همراه می‌توان از کارت‌هایی استفاده کرد که روی آنها رمزی نوشته شده و با وارد کردن این رمز امکان مکالمه به وجود می‌آید اما متاسفانه برخی انواع این کارت‌ها برای کاربران دردسر‌ساز می‌شوند. به این نحو که روی قسمت رمز، پوششی قرار داده شده است تا از دید سایر افراد در امان بماند و باید این پوشش را با وسیله‌ای همانند سکه پاک کرد اما گاهی این پوشش به اندازه‌ای سفت و سخت به کارت چسبیده است که هرچه سکه روی آن کشیده می‌شود، پاک نمی‌شود و با کمی سماجت بیشتر، محل مورد نظر پاره شده و عملا امکان خوانده شدن رمز از بین رفته و پول پرداخت شده برای آن هدر می‌رود. این در حالی است که با کمی دقت بیشتر می‌توان این پوشش را به گونه‌ای طراحی کرد که به راحتی قابل پاک شدن باشد.
● کارمزد اجباری
از روز چهارشنبه گذشته بیشتر تلفن‌های ورودی ستون «در شهر چه خبر» مربوط به مشکلات بانکی بوده است. ظاهرا از چهارشنبه بانک‌ها برای صدور چک بانکی و یا رمزدار اقدام به دریافت کارمزد می‌کنند. به عنوان مثال یکی از خوانندگان روزنامه که حین مراجعه به بانک برای وصول یک فقره چک مجبور به پرداخت کارمزد بابت دریافت چک رمزدار شده، تصویر رسید کارمزد را برای ما ارسال کرده است. به گفته این خواننده، وی چهارشنبه گذشته برای وصول یک چک ۱۰۰ میلیون ریالی به بانک مراجعه می‌کند و شعبه مورد نظر به دلیل برخوردار نبودن از پول نقد و ایران چک کافی، او را مجبور به دریافت چک رمزدار می‌کند. البته این پایان ماجرا نبود چون این مشتری مجبور می‌شود قبل از دریافت چک، کارمزد ۳ هزار تومانی پرداخت کند. به گفته شهروندان کمبود پول نقد و یا ایران چک مشکل شبکه بانکی است و تاوان این مشکل را نباید مشتریان در قالب کارمزد بپردازند.
● پارک دوبل
هر روز که می‌گذرد مشکل کمبود جای پارک در شهرهای بزرگ بیشتر نمود پیدا می‌کند. در واقع این مشکل به حدی حاد شده که عملا پارک دوبل در خیابان‌هایی که بورس کالاهای مختلف به شمار می‌آیند، نهادینه شده است. البته این مشکل بیشتر در ساعات پایانی شب به ویژه هنگامی که حضور ماموران راهنمایی و رانندگی کمرنگ‌تر می‌شود به چشم می‌خورد؛ به همین دلیل شهروندان انتظار حضور فعال‌تر پلیس را در این اماکن دارند تا این تخلف به رویه تبدیل نشود. هر چند که برای مقابله ریشه‌ای با این مشکل باید ورودی خودروها را کنترل و پارکینگ‌های بیشتری در سطح شهر ایجاد کرد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید