پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عکاس‌ها در دوربین عکاس‌ها


عکاس‌ها در دوربین عکاس‌ها
نمایشگاه «عکاسانه» که می‌شود در آن ۱۲۰ عکس متفاوت را دید موضوع امروز گزارش ۱۶+۸ است.
اگر اهل عکس و عکاسی باشید، می‌دانید که شکار لحظه، سوژه، نوع نگاه به سوژه، زاویه‌بندی و نورپردازی، عنصرهای مهمی در این هنر هستند. پس اگر می‌خواهید همه اینها را یک‌جا ببینید، وقت را از دست ندهید.
این روزها عده ای از بهترین عکاس‌های ایران به مناسبت چهاردهمین سال تأسیس خانه عکاسان کارهایشان را به نمایش گذاشته‌اند.
گزارشگر ۱۶+۸ خوب می‌داند که به نمایشگاهی آمده که سوژه‌اش خیلی متفاوت و جالب است. عکاس‌ها رفته‌اند سراغ دیگر عکاس‌ها و از آنها عکس گرفته‌اند. حتی بعضی‌هایشان هم توی آینه از خودشان عکس گرفته اند.گزارشگر با دیدن ۱۲۰ عکس که همگی یک سوژه داشته‌اند، اما هنرمندها متفاوت به آن نگاه کرده‌اند، هیجان‌زده می‌شود و می‌فهمد خلاقیت اصل مهمی در همه هنرهاست. او می‌بیند که سوژه‌ها در قالب‌های مختلفی شکار شده‌اند و همه نوع عکسی در این نمایشگاه وجود دارد، عکس طبیعت، عکس خبری، عکس هنری، عکس اجتماعی و... و گزارشگر بازدید خود را شروع می‌کند.
یکی از جالب‌ترین عکس‌هایی که او می‌بیند، عکس افرادی است که با گوشی‌های موبایلشان دور تا دور رئیس جمهور را گرفته‌اند و پسر بچه‌ای نزدیک‌تر از همه دارد از آقای
احمدی ن‍ژاد عکس می گیرد.گزارشگر همچنین عکاسی را می بیندکه دارد با هیجان عکسی را که گرفته به دیگران نشان می‌دهد. او عکس‌های غمگینانه هم می‌بیند، مثلاً عکاسی را می‌بیند که در بستر بیماری دوربینش را گذاشته کنار دستش، یا جانبازی را که یک پا ندارد و در حال عکاسی است. او با خودش فکر می‌کند که اگر او عکاس بود چطور به این سوژه فکر می‌کرد؟ آیا می‌توانست متفاوت فکر کند یا نه؟
و بازدید او همچنان ادامه پیدا می‌کند. گزارشگر، عکاسی را می‌بیند که در آتلیه‌اش مشغول کار است. عکاس‌هایی را می‌بیند که رو به گزارشگر ۱۶+۸ ایستاده‌اند و انگار دارند از او عکس می‌گیرند. عکاس- غواصی را در کف اقیانوس می‌بیند و با خودش می‌گوید کاش دیگران هم اینجا بودند. او در این نمایشگاه واقعا خیلی چیزها را یاد می‌گیرد؛ انگار که یک دوره کلاس رفته باشد. او می داند که مطالعه‌ بصری نوعی از مطالعه است که به آدم‌ها دید و فکر می‌دهد. پس اگر شما هم دوست دارید تا۳۰ مهرماه فرصت دارید به خانه عکاسان، که در خیابان حافظ، نبش سمیه است، سری بزنید؛ چون هم می توانید با انواع عکاسی و زاویه بندی آشنا شوید، هم یک نمایشگاه هنری را ببینید.

تهمینه حدادی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید