سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
اتوبوس BUS
نخستین اتوبوس شبیه نخستین تاکسیها بود. اصل اتوبوس در پاریس هنگامیکه بلز پاسکال میزیست پدید آمد و آن سرویس اتوبوسرانی در مدتی کوتاه در ۱۶۶۲ دایر بود. احتمالاً مدتی کار حملونقل مسافر دوام داشت در ۱۸۲۷ کلنل استانی لاس بایودری، فرانسوی دیگری بود که صاحب یک حمام در حومه پاریس بود نیاز برای جابهجائی مشتریان بهطور، رایگان به حمام خود و بازگردانیدن آنان به شهر داشت وی یک فاصله طولانی را با به راه انداختن یک سرویس کالسکه که پانزده تن مشتری حمام ویرا جابهجا میکرد. بهوجود آورد در همین سال ۱۸۲۷ سر گولد سورثی جارنی (۱۸۷۵-۱۷۹۳) یک نفر مخترع انگلیسی کالسکه بخاری را با ظرفیت ۱۸ مسافر به راه انداخت که میتوانست ۴۴ کیلومتر در هر ساعت ۲۴ کیلومتر را در هر سفر طی کند. در طی چهار سال وی سرویسهای دیری میان لندن و برخی از حومههای آن دایر کرد. در ۱۸۲۹ جرج شیلی ببر که یک درشکه سازبود یک سرویس اتوبوسرانی که به ظرفیت ۲۲ صندلی و با ۳ اسب کشیده میشد. به راه انداخت. شیلی بیر سرویس اتوبوسرانی خود را OMNIBUS نامید که کلمهای است لاتین به معنای برای هر و همهکس. این اندیشه انتشار یافت و مدلهای اتوبوسهای شیلی بیر به زودی در شهرهای بزرگ دیگر به راه افتاد. والتر هانکوک انگلیسی دیگری بود که درشکههای بخاری که میتوانست در هر ساعت ۳۲ کیلومتر در ساعت، در حومههای لندن به طول ۶۴۳۶ کیلومتر را بپیماید دایر کرد. یکی از آنها انترپرایز بود که در ۱۸۳۳ راههای بزرگراهها توسعه و ترقی یافت، تا ۱۹۲۰ در ایالات متحده آمریکا راههای اتوبوسرانی میان شهرهای آمریکا - مکزیک و کانادا از این سرویس اتوبوسرانی بهعلت راحتی و ارزانی استقبال کردند به ۶۵،۰۰۰ کیلومتر رسید و شبکه اتوبوسرانی امروزه اتوبوسها بزرگ و پرقدرت است که با موتور دیزل کار میکند.
از این گذشته صندلیهای راحت و گنجایش کافی و سیستمهای ایمنی و غیره آن میباشد.
طراحی نخستین اتوبوسها چندان جالب نبود اما در دهه ۱۹۹۰ آیردینامیک با پنجرهها و شیشههای سایهدار و کاربرد هوای فشرده در بستن و باز کردن درها و دیگر وسایل، اتوبوسها را راحتتر و با آسایش و هم جدا کردن بخش مختلف در اواخر دهه ۱۹۹۰ انجام گرفت. صندلیها را بهجای فلز از فایبرگلاس ساختند با بهکار بردن ترکیبات غیرفلزی در استحکام، زیبائی و آسایش مسافران اتوبوسها، موتور برقی به اتوبوسها اینک در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا بهکار افتاد و هر اتوبوس برقی ظرفیت ۷۲ نفر مسافر را دارد.
از این گذشته صندلیهای راحت و گنجایش کافی و سیستمهای ایمنی و غیره آن میباشد.
طراحی نخستین اتوبوسها چندان جالب نبود اما در دهه ۱۹۹۰ آیردینامیک با پنجرهها و شیشههای سایهدار و کاربرد هوای فشرده در بستن و باز کردن درها و دیگر وسایل، اتوبوسها را راحتتر و با آسایش و هم جدا کردن بخش مختلف در اواخر دهه ۱۹۹۰ انجام گرفت. صندلیها را بهجای فلز از فایبرگلاس ساختند با بهکار بردن ترکیبات غیرفلزی در استحکام، زیبائی و آسایش مسافران اتوبوسها، موتور برقی به اتوبوسها اینک در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا بهکار افتاد و هر اتوبوس برقی ظرفیت ۷۲ نفر مسافر را دارد.
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان رئیسی سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی ایران و پاکستان حجاب مجلس دولت گشت ارشاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و اسرائیل
قتل هواشناسی فراجا شهرداری تهران تهران فضای مجازی سیل سلامت پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی آموزش و پرورش
قیمت خودرو دلار قیمت دلار خودرو بازار خودرو ایران خودرو قیمت طلا سایپا بانک مرکزی مالیات بورس تورم
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال سینمای ایران فیلم سینمایی سینما سعدی تئاتر نمایشگاه کتاب
شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش بنیان دانشجویان سازمان سنجش دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه روسیه فلسطین جنگ غزه ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین حماس عراق طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید بارسلونا باشگاه پرسپولیس بازی سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال کشتی آزاد
هوش مصنوعی تبلیغات اپل فناوری ایلان ماسک تلگرام سامسونگ همراه اول دوربین آیفون
یبوست صبحانه دمنوش حمله قلبی