شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دندان کاغذی


دندان کاغذی
سراغ ندارم دندانپزشکی را که تابه‌حال کاری برای دندان‌های خودش انجام داده باشد، مگر تزریق بی‌حسی پای یکی از دندان‌های بالا و در متهورانه‌ترین حالت، بی‌حسی بلاک در فک پایین. بر خلاف دندانپزشکان اما صنف آرایشگر که در کلام طنز و هجو برخی دوستان، نیاکان مشترکی برای آنها و دندانپزشکان در نظر می‌گیرند، اصرار خاصی به کوتاه کردن موی خویش دارند. شاید دست به قیچی بردن برای سر خودشان را راه ابراز اعتماد به نفس می‌دانند یا اینکه هنر هیچ یک از همکاران را به اندازه خودشان قبول ندارند...
تنها مثال نقض این ادعا دختر جوانی از صنف محترم آرایشگر بود که هوای خدمت در سنگر دندانپزشکی به سرش زد و کسوت منشی مطب من را پوشید. جوان بااعتماد به نفسی که روی هوش و علاقه‌ای که داشت فوت و فن‌ کار در مطب دندانپزشکی را از من آموخت. علاقه خاصی به آموزش دادن دارم و همیشه من باب بالا بردن کیفیت کارم، منشی‌های مطب را مانند شاگرد، پای منبر می‌نشاندم و جزییات کار را به آنها آموزش می‌دادم، اما شاگرد تازه‌ام قدرت یادگیری عجیبی داشت. طوری که در چشم برهم‌زدنی دانسته‌هایش را تا حد یک بهداشت‌کار دهان و دندان تکمیل کرد. اعتمادم را به حدی جلب کرد که نه‌تنها کار گرفتن عکس‌ها را به او سپردم، که قالب‌گیری پروتزهای دندانی و نشاندن و چسباندن روکش‌های بیماران را نیز شخصا انجام می‌داد. با این وجود جسارتش گاه برایم درد‌سر‌ساز می‌شد و اطلاعاتی که او من‌باب پس دادن درسش از مراحل کار من روی بیمار، پس می‌داد روی اعصابم می‌رفت. برای مثال وقتی که با شعف از اتاق رادیوگرافی فریاد می‌زد: «دکتر فایل توی کانال دیستالی اور است یا فورکای دندانی را پرفوره کرده‌ای!» هیچ‌گاه نتوانستم توجیهش کنم که برخی خطاهای کاری باید تا حد امکان محفوظ بماند و نباید در حضور بیمار، افشا شود. با این وجود همکاری ما ادامه داشت تا عصر روزی که هنگام ورودم به مطب یک عکس رادیوگرافی را به من داد و نظرم را درباره کیفیت درمان ریشه‌اش پرسید.
عکس از دندان پره مولر مندیبل بیماری بود که به شکل بد و کاملا ناشیانه‌ای درمان ریشه شده بود. به خیال اینکه عکس از دندان‌ بیماری است که برای درمان‌ریشه دوباره به سراغ من آمده، سراغ بیمار را گرفتم، اما او با لبخند به خودش اشاره کرد. نیازی نبود که اعتراف کند. پانسمان تازه روی دندانش را که دیدم همه چیز را فهمیدم. معلوم بود که کار درمان‌ریشه دندانش را خودش شخصا انجام داده. جسارتش برایم تحسین‌برانگیز بود، اما بیشتر از آن بود که بتوان نام حماقت روی آن نگذاشت. اعتراف کرد مدتی است در فاصله تعطیلی ظهر تا عصر مطب برای خودش طبابت راه‌انداخته و دندان دوستان و آشنایانش را رایگان ترمیم و جرم‌گیری می‌کند. نیمه راست فکش هنوز بی‌حس بود. او را روی یونیت نشاندم. ریشه دندان را خالی و دوباره پر کردم. کار دندانش که تمام شد برگه تسویه‌حسابش را دستش دادم و اخراجش کردم. عهد کردم که دیگر هیچ منشی مطبی را آموزش ندهم.

دکتر سیامک شایان امین
مدرک دکترای منشی‌گری مطب دندانپزشکی
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید