پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تجربه مبارک رمضان فراموش نشود


تجربه مبارک رمضان فراموش نشود
تجربه موفق ماه مبارک رمضان در بحث ترافیک تهران و دیگر کلانشهرها، نشان داد که اگر تقسیم بندی در ساعت های تردد وجود داشته باشد و بار ترافیک در طول روز پخش شود، دیگر اثری از راهبندان های طولانی و زمان بر نخواهد بود.
این وضعیت به ویژه در ۱۰ روز پایانی ماه مبارک رمضان که مقارن با آغاز سال تحصیلی جدید بود، بهتر خود را نشان داد. بازگشایی مدارس در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه، بانک ها در ۸ و ۳۰ دقیقه و ادارات و بازار در ساعت ۹ صبح و تعطیلی آنها در ساعت های ۱۲ تا ۱۷ که به تناوب انجام می شد، علاوه بر روان سازی بار ترافیک صبح و عصر، برنامه ریزی را برای خانواده ها آسان تر می کرد.
والدین می توانستند قبل از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه فرزندانشان را به مدرسه برسانند و یک ساعت تا یک ساعت و نیم برای رسیدن به محل کار (بانک یا اداره) فرصت داشتند.
بازار هم نیم ساعت پس از بانک ها، همزمان با ادارات و یک و نیم ساعت بعد از مدارس، شروع به کار می کردند و خلاصه همه راحت تر از حالا و قبل از ماه مبارک به کار خود می رسیدند. اکنون این سوال مطرح است که آیا بهتر نبود این ترتیب شروع و پایان کار و درس حفظ می شد؟! آن هم با توجه به اینکه ساعت بازگشت دانش آموزان، کارمندان و بازاریان در ایام ماه مبارک بین ساعت های ۱۲ تا ۱۷ تقسیم می شد و از ترافیک شبانگاهی هم خبری نبود. اگر همه اصناف به جز عرضه کنندگان خرد ارزاق و دارو (خواروبارفروشی ها و داروخانه ها) تا قبل از غروب آفتاب به کار خود پایان دهند- کاری که در خیلی از کشورهای توسعه یافته و نیمه توسعه یافته انجام می شود- اثری از ترافیک سنگین ساعت های ۱۷ تا ۲۲ در خیابان های پایتخت می ماند؟! بدیهی است که تعطیلی ادارات، بانک ها و اصناف باید در یک بازده زمانی ۳-۴ ساعته رخ دهد تا راهبندان به وجود نیاید. ضمن اینکه، شب های تهران می تواند از ترافیک سنگین رها شود.
در حال حاضر مدارس و بانک ها در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه فعالیت خود را آغاز می کنند و این یعنی اینکه بازاریان و دیگر اقشار مردم هم در این ساعت به سراغ بانک ها می روند تا کارشان را زودتر انجام دهند. ادارات هم به صورت همزمان حداکثر با نیم ساعت فاصله با بانک ها و مدارس، فعالیت خود را آغاز می کنند. بنابراین نوعی ازدحام از حدود ساعت ۷ تا ۱۰ صبح به وجود می آید که اوج آن ۸ تا ۹ است. پایان کار ادارات و بانک ها اما تقریباً همزمان است و ازدحام سرویس های ایاب و ذهاب کارمندان و رفت و آمد خود آنان و هجوم ارباب رجوع در ساعات پایانی کار آنان، شلوغی سرسام آوری را بین ساعت های ۱۳ تا ۱۶ به وجود می آورد در حالی که اگر ادارات ساعت ۱۴.۳۰، بانک ها ۱۵.۳۰ و بازار ۱۶.۳۰ تعطیل شوند، اوضاع بهتر نمی شود؟! آیا اینکه مدارس نوبت عصر در ساعت ۱۷ تا ۱۸ تعطیل می شوند و با ساعت تعطیلی دیگر اقشار تداخل نخواهند داشت، مطلوب نیست؟!

قاسم حداد اصفهانی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید