سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

حاشیه های پررنگ تر از متن


حاشیه های پررنگ تر از متن
فیلم «اینک آخرالزمان» یکی از شاهکارهای «کوپولا»ست. وی که یک دهه سلطان سینمای جهان بود، با ساخت این فیلم بر یک دهه دوران فیلم سازی درخشان و پربار خود نقطه پایان گذاشت. او سال ١٩٧٠ به خاطر فیلم نامه «پتون» اسکار گرفت. در سال ١٩٧٢ «پدرخوانده» را ساخت و ٢ سال بعد، با «مکالمه» نخل طلای کن را ربود. در همین سال با ساخت «پدرخوانده٢» یک شاهکار دیگر، حتی فراتر از قسمت اول فیلم، پدید آورد. سال ١٩٧٩ «اینک آخرالزمان» جنجالی ترین و طولانی ترین پروژه سینمایی اش را، کلید زد. فیلمی که برای آن از جان و ثروتش مایه گذاشت و در نهایت دستمزدش را نیز گرفت. او برای این فیلم نخل طلای کن، جایزه فیپرشی، بفتا و گلدن گلوب بهترین کارگردانی را کسب کرد و نامزد چندین جایزه اسکار نیز شد.کوپولا در این فیلم یک جهنم واقعی از ویتنام پس از جنگ را به تصویر کشید که بیش از هر چیز، بیننده را میخکوب کرد و حیرت او را برانگیخت. «ویکی پدیا» با ارائه نکات جذاب و حاشیه ای فیلم، علاقه مندان آن را به تماشای دوباره آن ترغیب کرده است و تماشای فیلم را به کسانی که آن را تجربه نکرده اند، سفارش کرده است.
" ساخت فیلم از همان ابتدا برای «کوپولا» پردردسر بود. او پس از متقاعد کردن تهیه کنندگان پا به جهنمی گذاشت که خود نیز از آن بی خبر بود. طولانی شدن روند فیلم برداری از ٦ هفته به ١٦ ماه، سکته قلبی «مارتین شین» بازیگر نقش «کاپیتان ویلارد» در حین فیلم برداری و وقوع طوفان که به ویرانی تمامی دکورها انجامید، باعث شد کوپولا تا خاتمه فیلم چند بار تصمیم به خودکشی بگیرد!
" «مارلون براندو» برای ایفای نقش «سرهنگ کرتز» یک میلیون دلار دستمزد دریافت کرد. کوپولا اصراری برای بازی براندو در این فیلم نداشت و قصد داشت از «جک نیکلسون»، «رابرت ردفورد» یا «آل پاچینو» استفاده کند.
" براندو، فیلم نامه فیلم را رد کرد و حاضر نشد طبق آن کار کند.
" کوپولا از بیم کنار کشیدن استودیوها از ادامه سرمایه گذاری روی این فیلم، نگذاشت خبر سکته قلبی مارتین شین به گوش آن ها برسد و علت بستری شدن او در بیمارستان را «گرمازدگی» ذکر کرد.
" این فیلم تیتراژ ابتدایی ندارد و شروع کوبنده آن، ریزش بمب های ناپالم بر جنگل های ویتنام وسپس تصویر نوشته «اینک آخرالزمان» هر بیننده ای را میخکوب می کند.
در می سال ١٩٧٩ «اینک آخرالزمان» اولین فیلمی بود که پیش از پایان ساخت، موفق به کسب نخل طلای کن شد.
" در ابتدا قرار بود «جورج لوکاس» این فیلم را بسازد. ایده او تهیه یک فیلم مستند از جنگ ویتنام بود. این ایده به درگیر شدن لوکاس در پروژه «جنگ ستارگان» و «ساخت پدرخوانده» توسط کوپولا فراموش شد. بعدها «لوکاس» از ساخت این پروژه کنار کشید و «کوپولا» با حمایت برادران وارنر و با پشتوانه شهرتی که از ساخت «پدرخوانده ها» نصیبش شده بود، جرأت ساخت فیلم را به خود داد.
" «استیو مک کوئین» پیشنهاد بازی در نقش «کاپیتان ویلارد» را رد کرد. «هاروی کیتل» پس از پیوستن به پروژه و ٢ هفته پس از آغاز فیلم برداری کنار گذاشته شد و در نهایت «مارتین شین» این نقش را پذیرفت.
" جمله «دم صبح، بوی بمب ناپالم چه کیفی داره» دوازدهمین دیالوگ مشهور سینما، به انتخاب موسسه فیلم آمریکاست.
" سال ٢٠٠٧، موسسه فیلم آمریکا این فیلم را، به عنوان چهل و پنجمین فیلم برتر تاریخ سینمای آمریکا انتخاب کرد.
" طبق نظرسنجی انجام گرفته، «اینک آخرالزمان» به عنوان چهارمین فیلم جنگی تاریخ سینما انتخاب شده است.
" «کوپولا» زمانی درباره این فیلم گفت: «فیلم من درباره ویتنام نیست، خود ویتنام است».
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید