پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تابلویی از تصاویر رنگارنگ بررسی مجموعه شعری « شب ، ستاره و گیسو» سروده انسیه موسویان


تابلویی از تصاویر رنگارنگ بررسی مجموعه شعری « شب ، ستاره و گیسو» سروده انسیه موسویان
مجموعه شعر «شب ،ستاره و گیسو» سروده انسیه موسویان توسط مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و به همت انتشارات سوره مهر منتشر گردیده است. انسیه موسویان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ادبیات فارسی و کارشناس مسئول ادبیات کودک و نوجوان در مرکزآفرینش های ادبی کانون است. شب ستاره و گیسو شامل ۳۷ سروده و در قالب های غزل، اشعار نیمایی و چهار پاره سروده شده است. با نام تو، مرهم، غریبانه، احساس بارانی، چشم های خیس، نیلوفرانه و در عطر شب بوها از جمله ۳۷ سروده انسیه موسویان است که در مجموعه «شب ستاره و گیسو» چاپ اول آن در ۵۶ صفحه، با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و با قطع رقعی به طبع رسیده است. اشعار این مجموعه دارای مضامین و محتوایی مذهبی با رنگ و بویی عاشقانه است که شاعر از دریچه ذوق و خیال لطیف شاعرانه در قالب غزل و شعر نو اشعارش را که تابلویی از تصاویر رنگارنگ و هنرمندانه عاشقانه- مذهبی است، به اهل شعر و ادب تقدیم می کند. ساختار نهایی اشعار موسویان ساده و روان است و با زبان شعر به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و قادر به انتقال بار معنایی وعاطفی به مخاطبان گوناگون است. پشتوانه فکری اشعار او که برگرفته از جهان بینی اسلامی و اعتقادات مذهبی و دینی وی می باشد؛ در غزلهای بهار باور، پرواز روشن، قامت بلند شکیبایی و اجابت، ظهور و تبلوری شاعرانه یافته است. موسویان غزل «قامت بلند شکیبایی» را در مدح و ثنای بانوی حماسه ساز کربلا حضرت زینب(س) سروده است و «بهار باور» را به آستان مقدس حضرت زهرا (س) پیشکش نموده است. در حال و هوای زیارت امام رضا(ع) نیز غزل «اجابت» را زینت مجموعه شعرش نموده است. اشعار انقلابی-مذهبی او حاوی مفاهیمی همچون امامت، رهبری، شهادت و انتظار است که با بیان و نگاهی لطیف و شاعرانه به این مفاهیم پرداخته است. چنانچه در غزل نیلوفرانه با تبحری شاعرانه و با بهره گیری از صنایع ادبی مناسب توصیفی زیبا از انقلاب اسلامی، رهبر کبیر انقلاب و نقش برجسته ایشان در پیروزی انقلاب و سپردن آن در نهایت به دست رهبر و صاحب برحق آن «امام عصر»(عج) بیان می کند. «شب ستاره و گیسو» زبان شعری پرتصویری دارد که تصاویر آن بیشتر برگرفته از طبیعت و دارای رنگ و بویی متناسب با معانی و مفاهیم اسلامی است؛ به عنوان نمونه شاعر برای لحظه های بارانی و احساس بی ریایش رنگ آبی را به خدمت گرفته و در توصیف مفهوم شهادت تعبیر «سرخ ترین گل» را به کار برده است. در یادآوری از حوادث انقلاب و بزرگداشت رهبر فرزانه آن نیز از تعابیری چون «فصل سرخ حادثه ها» و «مردی به وسعت همه جاده های سبز» استفاده می کند سروده های عاشقانه او نیز بسیار ساده و صمیمی و به ذهن و زبان مخاطب نزدیک است.
موسویان عنوان کتابش را نیز از این بیت غزل عاشقانه اش با عنوان «برای صدایت» اقتباس نموده است:
« شبی برای صدایت ترانه می خوانم
شب ستاره و آیینه و گل و گیسو»
عاشقانه های او حال و هوایی از انتظار و شوق و خوف و امید را به مخاطب القاء می کند که از بینش و اندیشه پخته و مذهبی شاعر نشأت گرفته است. ذهنیت غنایی اشعار او تداعی کننده عاشقانه های آرمانی و عرفانی در نظر مخاطب است. از این رو عشق، در شعر موسویان از محدوده روابط سطحی و معمولی میان عاشق و معشوق بالاتر رفته است و عاشق در ارتباط با معشوق که حالتی ماورایی، معنوی و یا مقدس دارد در جستجوی اتحاد وحدت و وصالی است که موجب کمال و سعادت آدمی می شود و این مضامین و ارزشها اساس و بن مایه غزلیات عاشقانه او را تشکیل می دهند.
موسویان در مجموعه «شب ستاره و گیسو» در جستجوی مضامین بدیع، گاه تفألی نیز به حافظ می زند و گاه از منظری سمبلیک به طبیعت می نگرد، از این زاویه نیز الهام پذیری از اشعار سهراب در بعضی از سروده هایش به چشم می خورد چنانچه گرایش به طبیعت در برخی از سروده هایش نمود خاصی یافته است.
عاطفه شعری او در غزلیات، شعر نو و چهارپاره هایش علاوه بر مضامین عاشقانه و مذهبی عواطف اجتماعی را نیز دربرمی گیرد. چنانچه در غزلیات «مرهم، ببار، به سمت سرخ ترین گل و نیلوفرانه» موسویان با نگاهی عمیق و وسیع ارزش ها و مبانی اصیل و ارزشمند اجتماعی موجود در جامعه اسلامی عصر حاضر را با بیانی نرم و لطیف و شاعرانه موضوع اشعار خود قرار می دهد.

فهیمه بافنده
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید