پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سیر قانونی معرفی جسد به پزشکی قانونی


سیر قانونی معرفی جسد به پزشکی قانونی
اگر به هر دلیلی پزشک صلاح ندانست که برای بیمار فوت شده گواهی فوت صادر کند (برای مثال تصادف یا سقوط از بلندی)، در این حالت پزشک موظف است تا متوفی را برای بررسی‌‌‌های دقیق‌تر و تعیین علت فوت به پزشکی قانونی ارجاع دهد. از این رو پزشک ضمن تکمیل فرم مخصوص «ارجاع جسد به پزشکی قانونی» (که در تمامی‌مراکز درمانی موجود است) همراهان متوفی را برای اخذ دستور مقام قضایی به نزدیک‌ترین کلانتری محل فوتِ متوفی ارجاع می‌دهد و مسوولان قضایی مربوطه دستور کتبی ارجاع جسد به پزشکی قانونی را صادر خواهند نمود و بر اساس این دستور، جسد به پزشکی قانونی ارسال می‌شود...
پس به‌طور کلی، اگر مرگ غیرطبیعی بیمار در مرکز درمانی رخ داده باشد فرم مذکور به همراه نامه‌ای که از طرف مدیریت مرکز درمانی تهیه شده، به نزدیک‌ترین مرجع انتظامی(کلانتری) فرستاده می‌شود و کلانتری از مرجع قضایی (قاضی ویژه قتل یا قاضی کشیک) دستور قضایی مبنی بر ارسال جسد به پزشکی قانونی را اخذ می‌کند و طی نامه‌ای خطاب به پزشکی قانونی این دستور را اعلام و اصل این نامه را به همراه رونوشتی از آن برای مرکز درمانی ارسال می‌دارد.
مرکز درمانی پس از اخذ نامه کلانتری خطاب به پزشکی قانونی، موضوع را طی تماس تلفنی به اطلاع سازمان پزشکی قانونی رسانیده و متعاقب آن سازمان پزشکی قانونی با ارسال آمبولانس، جسد را به همراه اصل نامه کلانتری و فرم ارجاع جسد تحویل خواهد گرفت. اغلب تمامی‌مراحل یاد شده طی یکی دو ساعت انجام خواهد شد.
لازم به ذکر است که رضایت و تمایل نداشتن بستگان و همراهان متوفی، برای ارجاع جسد به پزشکی قانونی و انجام کالبدگشایی به هیچ‌وجه نباید مانع این امر شود.
گفتن این مطلب به بستگان متوفی که جسد باید به پزشکی قانونی ارسال شود و پزشک مجاز به صدور گواهی فوت نیست اغلب با خواهش و تمنا و سپس با مقاومت و چه بسا پرخاشگری، توهین و حتی برخورد فیزیکی بستگان و همراهان متوفی با پزشک همراه است که در این موارد لازم است پزشک ضمن حفظ خونسردی خود در کمال آرامش در برابر این درخواست مقاومت کرده و از صدور گواهی فوت خودداری کند. لازم به ذکر است که صدور گواهی فوت در مواردی که قانوناً منع شده می‌تواند تبعات قانونی برای پزشک صادرکننده گواهی فوت داشته باشد.

دکتر کامران آقاخانی - متخصص پزشکی قانونی و عضو هیات علمی ‌دانشگاه
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید