شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ اکتبر سال ۱۹۷۵ ـ دو جنایی نگار امریکایی در یک روز درگذشتند


۲۷ اکتبر سال ۱۹۷۵ ـ دو جنایی نگار امریکایی در یک روز درگذشتند
رکس ستوتRex Stout داستان نگار آمریکایی ۲۷ اکتبر سال ۱۹۷۵ در ۸۹ سالگی در گذشت. رکس نویسندگی را پیشه تمام وقت خود قرار داده بود و در طول عمر ۷۰ داستان نوشت که عمدتا زمینه جنایی - پلیسی دارند. وی که در ایندیانای آمریکا به دنیا آمده بود گفته بود که در قالب داستان جنایی ، بهتر می توانست مشکلات اجتماعی - اقتصادی و حتی سیاسی را بیان دارد و راه حل ارائه کند. یکی از داستانهای او قصه ناپدید شدن ( تخیلی ) رئیس جمهوری است که ضمن آن مسائل سیاسی را مطرح ساخته است.
جیمز ام کین James M. Cain داستان نگار مولف داستان معروف « پستچی دو بار زنگ می زند » ۲۷ اکتبر ۱۹۷۷ در ۸۵ سالگی در گذشت. داستانهای او شگفت انگیز ، پرماجرا و برخی پلیسی و جنایی هستند. پیشه اصلی وی که در مریلند به دنیا آمده بود روزنامه نگاری بود و سالها سمت سردبیری داشت. جیمز کین چند سال معاون والتر لیپمن روزنامه نگار معروف در نشریه « نیو یورک ورلد » بود . جیمز کین در عین حال در دانشگاه و عمدتا «کالج سن جان» روزنامه نگاری تدریس می کرد و مرد پرکاری بود. درباره استعداد او کافی که بدانیم که پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی تمام از دانشگاه لیسانس گرفته بود. سه داستان او که به صورت فیلم سینمایی در آمده اند عبارتند از : بیمه دوگانه ، میلدرد پیرس ، و پستچی دوبار زنگ می زند.او خودش بازیگران این فیلمهارا انتخاب کرده بود . برای مثال « لانا ترنر » را برای فیلم پستچی.
جیمز کین در اتو بیوگرافی اش متذکر شده است که نویسنده نباید پیش از نوشتن روی درآمد آن فکر کند ، باید اندیشه کند که نوشته اش چه نتایجی در جامعه خواهد داشت و چه تحولی را به وجود خواهد آورد . او افزوده است که افراد داستانهایش را از میان مردم معمولی و گاهی خارج از شهرها انتخاب می کرد. کین نوشته است : کار من آموزش بوده است ؛ از طریق روزنامه ، داستان و تدریس و عاشق کار خود بوده ام و احساس خستگی نمی کردم . من تنها با قلم ( ماشن تحریر ) زندگی می کردم.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید