پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
کاربران ایرانی؛ در حال بالا رفتن از نردبان وب ۲.۰
شاخصترین ویژگی وب ٢.۰، جنبه اجتماعی و همگانی آن است. برای میزان استفاده از فناوریهای وب ٢.۰ و مشارکت در این پدیده اجتماعی، میتوان سطوح مختلفی تعریف کرد و کاربران اینترنت را بر اساس آن تقسیمبندی کرد.
● کاربران غیرفعال اینترنت
▪ تماشاچیها: خوانندگان وبلاگها، شنوندگان پادکستها، تماشاگران ویدئوها، خوانندگان مطالب انجمنهای اینترنتی و مرورها و نقدهای دیگر کاربران
▪ مشارکتکنندهها: آنهایی که پروفایلی در سایتهای شبکهای اجتماعی دارند و مرتبا از این سایتها بازدید میکنند.
▪ گردآورندگان: آنهایی که از فناوری feed (خوراک، خبرمایه) استفاده میکنند، به عکسها یا صفحات اینترنتی برچسب tag میزنند، در سایتهای لینکدهی جمعی به صفحات اینترنتی، رأی میدهند.
▪ نقدکنندهها: آنهایی که کیفیت محصولات و خدمات را ارزیابی میکنند، کامنت میگذارند، به صورت فعال در انجمنهای اینترنتی مشارکت میکنند، ویکیها را ویرایش میکنند.
▪ پدیدآورندگان: آنهایی که وبلاگ یا سایت دارند، ویدئو، فایلهای صوتی یا پادکست منتشر میکنند و آنهایی که به صورت آنلاین مقاله مینویسند.
این سطوح مختلف مشارکت را میتوان به یک نردبان تشبیه کرد که در آن هر چقدر یک کاربر از پلههای اول به پلههای بالاتری صعود کند، بیشتر مشارکت کرده است و کاربر فعالتری محسوب میشود.
بنابراین میتوان گفت در ارزیابی تعداد کاربران اینترنتی و نحوه استفاده آنها از اینترنت، اعداد و ارقام خام اصلا آمار خوبی به دست نمیدهند. ایران میلیونها کاربر اینترنتی دارد، اما مشخص است که شمار اندکی از کاربران ایرانی اینترنت توانستهاند به پلههای بالایی نردبان وب ٢.۰ برسند و از همه موهبتهای فناوری اجتماعی وب ٢.۰ استفاده کنند.
بحث در مورد چرایی چنین چیزی در این مختصر نمیگنجد، اما کیفیت بسیار پایین خدمات اینترنتی در ایران به همراه قیمت نسبتا بالای آن، محدودیتهای اینترنتی، عدم وجود فرهنگ مشارکتی در جامعه ایران، نگاه بعضا منفی به کل پدیده اینترنت به عنوان ابزاری تخریبی و تهدیدکننده، شمار اندک سرویسهایی وب دویی بومیشده، نبود تبلیغات مناسب و آموزشهای همگانی از دلایل مهم ناتوانی کاربران در بالا رفتن از این نردبان تمثیلی هستند.
موسسه پژوهشی «فورستر» در آماری که به تازگی منتشر کرده است، اعداد و ارقام جالبی در مورد نحوه استفاده کاربران آمریکایی اینترنت منتشر کرده است: از هر ٤ آمریکایی، ٣ نفر از از یکی از سرویسهای اجتماعی اینترنت استفاده میکنند. در سال ٢٠٠٧، ٥٦ درصد کاربران آمریکایی از این ابزارها استفاده میکردند.
- ٢١ درصد کاربران اینترنتت در امریکا، در گروه پدیدآورندگان، جای میگیرند. سال قبل ١٨ درصد کاربران، پدیدآورنده بودند.
- اما بر تعداد منتقدان اینترنتی، یعنی کامنتگذارها و ویرایشگرهای ویکیها به میزان قابل توجهی نسبت به سال قبل افزوده شده است، هماکنون ٣٧ درصد کاربران آمریکایی اینترنتی در این دسته قرار دارند. سال قبل ٢٥ درصد کاربران در این دسته جای میگرفتند.
- براساس این آمار، ١٩ درصد کاربران گردآورنده، ٣٥ درصد مشارکتکننده و ٦٩ درصد تماشاچی هستند. ٢٥ درصد کاربران هم غیرفعال هستند.
منبع : خبرگزاری ایسنا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس ایران و پاکستان
فضای مجازی دولت سیل شهرداری تهران تهران کنکور هواشناسی پلیس سلامت قتل فراجا وزارت بهداشت
خودرو قیمت خودرو اقتصاد ایران قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس تورم
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر سینما شعر انقلاب اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل روسیه آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه چین طوفان الاقصی ترکیه عملیات وعده صادق اتحادیه اروپا
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه پرسپولیس فوتسال بازی باشگاه استقلال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر
هوش مصنوعی فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک همراه اول فناوری ناسا اپل
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست