جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۳۰ اکتبر


● ۱۶۶۵: «تاورنیه» سیاح فرانسوی در این روز به دیدار طولانی خود از شیراز که ضمن آن از آثار باستانی ما در فارس دیدن کرده بود پایان داد. وی بخشی از سفرنامه خود را به دیدار از فارس اختصاص داده است.
● ۱۸۶۴: دولت دانمارک منطقه «شلسویگ» را به آلمان داد تا این دولت دست از جنگ با دانمارک بکشد.
● ۱۹۳۹: المان و شوروی بر سر چگونگی تقسیم لهستان به توافق رسیدند.
● ۱۹۴۱: روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا در چارچوب قانون وام و اجاره اسلحه، لایحه کمک نظامی یک میلیارد دلاری به شوروی را که با آلمان در حال جنگ بود امضاء کرد.
● ۱۹۵۳: ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا طرح شورای امنیت ملی این کشور را که طبق آن آمریکا به منظور مقابله با کمونیستها باید قدرت اتمی خود را حفظ و به گسترش تسلیحات استراتژیک بکوشد تصویب کرد و سند آن به شماره ۲/۱۶۲ محرمانه بایگانی شد که پس از فروپاشی شوروی از طبقه بندی خارج شده است. همین مصوبه از عوامل اصلی گسترش جنگ سرد بشمار رفته است.
● ۱۹۶۱: کنگره حزب کمونیست شوروی استالین را به اتفاق آراء! به نقض وصیتنامه لنین و بی اعتنایی نسبت به نظامات و نظرات او (رهبر انقلاب بلشویکی سال ۱۹۱۷ و بنیادگذار اتحاد جماهیر شوری سوسیالیستی) متهم ساخت و به اتفاق آراء! تصویب کرد که جسد وی از آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو به جایی دیگر منتقل شود. با این مصوبه، روز بعد (تقریبا بلافاصله) کار انتقال جسد مومیایی شده استالین از محل مقبره لنین در میدان سرخ مسکو آغاز شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید