جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پاندایی که درس می دهد


پاندایی که درس می دهد
امسال بالاخره بعد از مدت ها کمپانی دریم ورکس پس از کشیدن «راس» غول دوست داشتنی سبزش و ساخت زندگی و انواع حاشیه های شرک و پرداختن در سه سری به این پدیده آن را کنار گذاشت و دست به خلق شگفتی و موجودی دیگر زد و به سراغ یک پاندای دوست داشتنی و افسانه ای سرزمین چین رفته است.
این پاندای پرخور، چاق و تنبل آرزوی کونگ فوکار شدن دارد و در رویاهایش دائما خود را یک جنگجوی افسانه ای و قدرتمند تصور می کند.
ساخته جدید این کمپانی اولین بار در جشنواره کن نمایش داده شد و مورد تحسین قرار گرفت.
حضور ستارگان و صداپیشگانی چون، آنجلیناجولی، داستین هافمن، جکی چان در این انیمیشن دوست داشتنی باعث شد که پاندای کونگ فوکار از برجسته ترین و پرفروش ترین فیلم های بهار امسال در سراسر جهان باشد، این انیمیشن علاوه بر جذابیت های کودکانه اش مفاهیم عمیق و دوست داشتنی برای والدین و بزرگ ترها دارد.
شاید شما هم در عالم کودکی عاشق هنرهای رزمی و جمع آوری عکس های جکی چان و بروس لی بوده اید و یا شاید هم چند بار خواسته اید تصاویر و حرکات بروس لی را تکرار کنید و در جمع ها به خودتان نسبت دهید.
چند بار تمرین کرده اید که کلمه نانچی کو را یاد بگیرید و در بحث های دوستانه و قدرت نمایی های دوران نوجوانی از آن استفاده کنید.
قدرت به هر شکل پیش زمینه ای همیشه در تاریخ بشر وسوسه انگیز و پر حاشیه بوده است.
خلاصه این که پاندای قصه ما نیز در همین راستا و برای ارضا کردن میل درونی و رسیدن به رویاهایش چه کارها که نمی کند؟
او یک موجود تنبل و پرخور است که حتی برای راه رفتن و ایستادن دچار مشکل است اما آرزوی مبارزه و عشق کونگ فو او را از خواب و خوراک انداخته است.
این پاندای دست و پا چلفتی در رستوران پدرش که یک غاز است کار می کند و سوپ رشته می فروشد، پدر پو هر رویایی به جز کار در رستوران و سوپ فروشی رابرای پو احمقانه و دور از ذهن می داند، به همین علت پو از رویاها و دنیای دوست داشتنی اش با هیچ کدام از اطرافیانش صحبت نمی کند.
این آرزوهای پو وقتی به حقیقت بدل می شود که تای لانگ پلنگ سفید، قدرتمند و شرور از زندان فرار می کند و موجب شورش و سلب آسایش می شود.
تای لانگ شاگرد بد و اما قدرتمند استاد معروف شی فو بوده است که به محض اینکه استاد بزرگ اوگ وی ، شقاوت و سنگ دلی را در وجود این ببر می بیند اجازه نمی دهد به عنوان جنگجوی افسانه ای اژدها انتخاب شود.
نکته: شی فو پاندای قرمزی که استاد برجسته کونگ فو می باشد صداپیشه (دو بلور) این شخصیت داستین هافمن می باشد.
اوگ وی استاد با تجربه ای که از آن جایی که همیشه این کارکتر یک لاک پشت بوده این انیمیشن نیز از این مسیر تخطی نکرده و باز هم مسئولیت تجربه بالا و پختگی به این حیوان پر سن و سال سپرده شده است.
اوگ وی علاوه بر این که پیر است و ۸ سال سن دارد، لاک پشت زاهد و دنیا دیده که به تقدیر سرنوشت و نیروی کائنات معتقد است و مرتب به شاگردانش می گوید که بدون اعتقاد داشتن هیچ گاه پیروز نمی شوند این ماجراها دست به دست هم می دهد که پاندای تپل سوژه و نقش اصلی ما نیز وارد گروهی پنج نفره شود که هر کدام از آن ها سمبل و اسطوره در کونگ فو باشند.
جالب است که این کارکترها بر اساس نام های واقعی ورزش کونگ فو انتخاب شده اند مثلا: ببر، مار، میمون و مانتیس (یک نوع ملخ سبزرنگ)
تمرین کردن این پاندا و تلاشش برای آموختن کونگ فو باعث می شود علاوه بر امید و درس خودشناسی موقعیت ها و ماجراهایی خنده دار را خلق کرده که مخاطب را تا انتها مجذوب و پیگیر ماجرا می کند.
در انتهای ماجرا و تلاش های پو و دیگران برای به دست آوردن موقعیت جنگجوی افسانه ای و رفتن در لیست اژدها، همه متوجه می شوند که این تومار و افسانه آن بهانه ترفندی بوده از سوی لاک پشت پیر برای آموزش درس خودشناسی و خودباوری.این فیلم سرشار از نکات عمیق و آموزنده ای است که درس اعتماد به نفس، خواستن و تلاش کردن در صدر این آموزه های انیمیشنی می باشد.
بزرگ ترین پند این انیمیشن به کاری که انجام می دهی اعتقاد داشته باش است.
پو (پاندای چاق و تنبل) در راستای هدفش از تمامی جنبه ها حتی نقطه ضعف هایش نیز استفاده کرده و خودش را به همه ثابت می کند.
پو در طول ماجرا و داستان متوجه می شود که در هر کاری در قدم اول باید تلاش کنی و خودت باشی و از کسی تقلید نکنی و تمام تلاشت این باشد که به نحو احسن از همه ویژگی های خودت استفاده کنی و خودت را هم بشناسی، مطمئنا کسی که خودش را خوب درک کند و بشناسد می تواند از تمام استعدادهای بالقوه اش به خوبی و در رسیدن به هدفش استفاده کند.
جالب است بدانید صداپیشه (دو بلور) شخصیت پو جک بلک بوده است، بازیگر و خواننده ای که شخصیتی مهربان و با اراده دارد.
▪ اوگ وی : شخصیت استاد پیر و زاهد انیمیشن که حتی به سختی شمع های اطرافش را فوت می کند.
یکی از کارکترهای دوست داشتنی و تاثیرگذار این اثر موفق می باشد که با خونسردی بر مشکلات غلبه می کند.
▪ استادشی فو: این شخصیت هنوز اتفاقی نیفتاده و قبل از هر فاجعه ای، از کوره در می رود و به قضاوت های عجولانه دست می زند و بر عکس لاک پشت عاقل حرکات بدون فکر و غریزی اش به یک ناظر و راهنما احتیاج دارد.
▪ تایگرس این شخصیت یکی از افراد گروه ۵ نفره کونگ فو است، خانم ببره که صداپیشگی و دوبله آن توسط آنجلیا جولی انجام می شود برای رسیدن به تومار اژدها و غلبه بر نیروی اهریمنی داستان (تای لانگ) یکی از رقبای پو می باشد.
▪ جکی چان نیز در این انیمیشن حضوری افتخاری داشته و دو بلور یک میمون و شاگرد شی فو می باشد.
این انیمیشن موفق در حال حاضر در ویدئوکلوپ های شهر موجود است.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید