پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فاصله مناسب بین دو بارداری


فاصله مناسب بین دو بارداری
تولد نوزاد، تجربه ای برای تغییر زندگی زنان به حساب می آید. گاهی پس از تولد فرزند اول، والدین به فکر خواهر و برادری برای او افتاده و تصمیم می گیرند تا تعداد افراد خانواده خود را افزایش دهند.
اگرچه این تصمیم برای کودک مفید بوده و به او کمک می کند تا در کشف جهان اطراف خود یک همراه داشته باشد اما باید زمان کافی را برای بهبود و ترمیم بدن مادر نیز در نظر گرفت.
بسیاری بر این باورند که فاصله بین دو بارداری را باید به حداقل رساند. در حالی که توجه به این نکته ضروری است که در بارداری مجدد ممکن است، سطح کلسیم، آهن و فولاد ذخیره شده در بدن در حدی باشد که جنین را با خطر روبه رو کند.
علاوه بر این بارداری مجدد ممکن است با کم خونی همراه شود، به همین دلیل ضروری است که حجم خون و میزان آهن ذخیره شده در بدن مادر قبل از بارداری مجدد، به حد خاصی رسیده و مجدداً ذخیره ای برای آن صورت گیرد.
فاصله بین دو بارداری چقدر باید باشد
براساس نتایج تحقیقات انجام گرفته زنانی که بین دو بارداری حداقل ۱۸ ماه فاصله انداخته باشند، با احتمال کمتری با زایمان زودرس یا تولد فرزند کم وزن روبه رو خواهند شد.
فاصله انداختن بیش از دو سال بین دو بارداری نه تنها احتمال زایمان زودرس را کاهش می دهد، بلکه احتمال بروز مشکلات سلامت را در پنج سال اول زندگی کودک نیز کم می کند. بنابراین بهترین زمان توصیه شده بین دو بارداری، بین ۱۸ ماه تا دو سال است. همچنین اگر فاصله بین دو بارداری زیاد باشد، به دلیل افزایش سن مادر، ممکن است بارداری او با مشکلاتی همراه باشد.
توصیه می شود زنان قبل از اقدام برای بارداری مجدد در این رابطه حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

[نگار نجار]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید