پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چه کسانی با فشار بالاتر از ۱۲۰ روی ۸۰ مشکل دارند؟


چه کسانی با فشار بالاتر از ۱۲۰ روی ۸۰ مشکل دارند؟
از قدیم گفته اند فشار خون بالا خطرناک است و از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود مطلع نیستند توصیه بر کنترل منظم آن وجود دارد.در تعریف فشار خون، نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود و یکی از نشانه های حیاتی اصلی به شمار می رود.
پزشکان معتقدند: فشار خون طبیعی، فشاری کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ است و بالاتر از آن فشار خون بالا تلقی می شود. چنان چه فشار به ۱۰۰ روی ۶۰ پایین بیاید، فرد نشانه های فشار خون پایین را تجربه می کند.
فشار خون بالا خطر بیماری های قلبی، کلیوی، سخت شدن دیواره رگ ها،آسیب های چشمی و سکته های مغزی را افزایش می دهد و برعکس فشار خون پایین چندان به اندام های مهم بدن، آسیب نمی رساند. دراین وضعیت سلول های مغذی اکسیژن مواد مغذی کافی دریافت نکرده و احساس گیجی، منگی و یا حتی غش کردن به سراغ فرد می آید. تغییر وضعیت از حالت نشسته یا خوابیده به وضعیت ایستاده اغلب نشانه ها و علایم فشار خون پایین را ظاهر می سازد.
● چه کنیم فشارمان بالا نرود؟
۱) آب کافی بنوشید. این آب می تواند یک لیوان آبمیوه رقیق هم باشد.
۲) نان های سبوس دار به ویژه سبوس جو دوسر بخورید ( اغلب نان فانتزی ها، نان سبوس دار می پزند)
۳) تا می توانید قند و شکر، دیگر فرآورده های تهیه شده از آن مانند نوشابه ها، مرباها، ژله ها، شکلات ها، کیک ها و... را محدود یا حذف کنید.
۴) کودکان پیش دبستانی اگر هر روز ۴ وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات بخورند در نوجوانی فشار خون پایین تری نسبت به دیگر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان کننده را در بزرگسالی کاهش می دهد.
۵) غذا را در محیطی آرام و به دور از استرس و کامل بخورید. از خوردن غذاهای خیلی سرد و یا خیلی داغ بپرهیزید.
۶) خط قرمزی به دور غذاهای سرخ کردنی بکشید و به خاطر داشته باشید استفاده چند باره از روغن های سرخ کردنی عامل مهمی برای بالارفتن فشار خون است.
۷) سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی اعم از شور و ترشی وخورش ها و ... و سایر چاشنی های کارخانه ای کمتر بخورید.
۸) چای، قهوه، شکلات و تنقلاتی مانند چیپس و پفک را تا حد امکان حساب شده بخورید.
۹) به جای نمک زیاد و ادویه فراوان از پودر سیر، پیاز و آبلیموی تازه کمک بگیرید.
۱۰) کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس ها و روغن های جامد را از کل برنامه غذایی تان حذف کنید و به جای آنها از روغن زیتون، روغن های گیاهی مایع و روغن ماهی استفاده کنید.
۱۱) دانه هایی مانند گردو گزینه های مناسبی برای رژیم غذایی تان هستند.
۱۲) دست کم سه بار درهفته ماهی بخورید و گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید.
۱۳) هر روز زمانی را برای استراحت کردن در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید کارکردن بی وقفه بیشترین فشار را به سلامتی شما وارد می کند.
۱۴) پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، ورزش هایی مناسب برای پایین آوردن فشار خون به شمار می روند. دست کم سه بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
۱۵) گلپر، آویشن، نعنا خشک، کنجد و ... جانشین خوبی برای نمک به شمار می روند.
۱۶) سیگار را به طور کامل از برنامه زندگی تان حذف کنید.
به گفته کارشناسان در مجموع چهار عامل استرس، نمک، سیگار و چاقی سبب بالا رفتن فشار خون شما می شوند. اکنون تصمیم با شماست از کجا شروع می کنید وکدام عامل را نصب العین قرار می دهید؟
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید