شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چگونه در یک مصاحبه استخدامی شرکت کنیم؟


چگونه در یک مصاحبه برای استخدام شرکت کنیم؟
هنگامی‌که در جست‌وجوی شغلی خاصی هستید مسلماً باید مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم در رابطه با آن‌را از خود به نمایش بگذارید. براساس تحقیقات اخیر، داوطلبان وقتی‌ در مصاحبه‌های شغلی حضور می‌یابند اغلب مهارت‌هائی را که مدیران استخدام کننده به‌دنبال آنها هستند، به‌اجراء نمی‌گذارند، در واقع ۳۱ درصد مدیران استخدام‌گر بر این باورند که یافتن کارمند واجدالشرایط، به‌خصوص فردی‌که دارای مهارت‌های خاص لازم باشد، بسیار سخت و دشوار است.
بنابراین، چگونه می‌توانید به مدیران استخدام‌گر نشان دهید که دارای شرایط مورد نیاز آنها هستید؟ بهترین راه آن است که تجربیات خود را به‌گونه‌ای بیان کنید که شما را فردی کاملاً منطبق با معیارهای خود ببینند. حال، چنان‌چه خود را فرد کاملاً متناسبی در آن شغل می‌بینید، به پنج نکته زیر عمل نمائید تا به آنها نشان دهید که شما بهترین انتخاب هستید:
۱. نقاط قوت خود را در زمینه‌های مورد نیاز آنها در معرض نمایش بگذارید.
چنان‌چه ندانید آنها از شما چه می‌خواهند طبعاً نمایش استعداد و توان انجام آن هم ممکن نخواهد بود. پس ساده‌ترین راه، مطالعه مسئولیت‌های شغل موردنظر است. با دقت تمام آن‌را بخوانید و به تک‌تک تخصص‌ها و مهارت‌های لازمه توجه کامل داشته باشید. اگر آنها خواهان استخدام بازاریاب هستند لازم است تجربیات خود را در این زمینه بیان نمائید. بسیاری از افراد بدون بررسی و مطالعه پیرامون کار موردنظر فقط سریعاً جهت تصدی آن اقدام می‌کنند.
۲. خودتان هم تحقیق کنید.
یکی از موارد حائز اهمیت دریافتن شغل موردنظر تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات کاملی از شرکت مربوطه، منصب موردنظر و کل آن صنعت است. نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ وارد وب‌سایت آن شرکت شوید، در مورد سوابق خبری آن در رسانه‌ها پرس‌وجو کنید و یا با مراجعه به بخش جست‌وجو در سایت‌ها بخش صنایع را بررسی کنید و بر اطلاعات خود بیفزائید. گام بعدی صحبت با کارکنان شرکت است. سعی کنید فردی را در این راستا بیابید. بهتر است فردی را در موقعیت کاری مشابه پیدا کنید تا شما را با مهارت‌های لازم آشنا کند. هر چه اطلاعات شما از انتظارات آن شرکت برای شغل مربوطه کامل‌تر باشد، در بیان و ابراز مهارت‌هایتان موفق‌تر عمل خواهید کرد.
۳. نامه‌ها، رزومه و... را با درج نام گیرنده ارائه دهید.
بسیاری افراد در فرستادن رزومه و نامه‌های توصیفی مرتکب این اشتباه بزرگ می‌شوند که آن‌را خطاب به ”مقام مسئول“ می‌نویسند. فرستادن نامه‌های کلی، به احتمال زیاد سر از سطل آشغال درخواهد آورد. چنان‌چه تحقیقات شما کامل باشد و شرح کامل شغل را خوانده باشید باید نامه و رزومه خود را مستقیماً به نام مقام مسئول بنویسید. رزومه خود را به ترتیب از نوشتن مهارت‌های مرتبط مهمتر از سطوح نخست شروع کنید. حتی می‌توانید جدول ساده‌ای تنظیم نمائید که تجربیات و مهارت‌های شما را در حیطه معیارهای آن شغل نشان دهد. نکته اصلی آن است که آن‌را طوری تهیه نمائید که مدیر استخدام‌گر سریعاً متوجه ارزش شما برای این مصاحبه بشود.
۴. طرز ارائه درست مهارت‌ها و تخصص‌ها را تمرین کنید.
چنان‌چه رزومه شما راه‌گشای شما به پشت میزهای مصاحبه شده است فکر نکنید که همه چیز تمام شده، بلکه قسمت سخت آن هنوز باقی است. هم‌اکنون باید شایستگی‌هایتان را عملاً در معرض نمایش بگذارید. مهمترین مسئله آن است که آمادگی لازم را در خود ایجاد نمائید. اگر در آگهی استخدام آمده است که ‌آنها به دنبال فردی برای اداره سازمان هستند، فهرستی کتبی از چالش‌های مدیریتی و پروژه‌های انجام شده خود تنظیم کنید و توانائی‌های مدیریتی خود را در انگیزه دادن به کارکنان و مدیریت درست بر آنها و در نتیجه نیل به اهداف خاص بیان کنید.
”در مصاحبه منحصربه‌فرد باش و از موضوع پرت نشو. تو می‌دانی که آنها چه می‌خواهند پس مثال‌های محکمی از چگونگی عملکرد خود بیان کن.“

نیلوفر مومن‌خانی / رزماری هافنر
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید