پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۴ نوامبر سال ۱۹۶۵ میلادی ـ خود سوزی آمریکاییان مخالف جنگ ویتنام. اقدامی که سابقه نداشت


۴ نوامبر سال ۱۹۶۵ میلادی ـ خود سوزی آمریکاییان مخالف جنگ ویتنام. اقدامی که سابقه نداشت
در این روز در سال ۱۹۶۵ میلادی یک آمریکایی ۳۲ ساله به نام «نورمن موریسون» که مخالف جنگ ویتنام بود و صدای اعتراضش موثر نمی افتاد مقابل ساختمان وزارت دفاع آمریکا (در حاشیه جنوبی شهر واشنگتن) خود را اتش زد و در میان شعله ها جان سپرد. وی پدر سه کودک بود که هنگام آتش زدن خود دختر یک ساله اش را در بغل داشت که پس از کشیدن کبریت او را پایین گذارد. دو روز بود که در این محل تظاهرات ضد جنگ برگزار می شد و آمریکاییان به بیهودگی جنگ ویتنام اعتراض می کردند و آن را غیر منصفانه می خواندند.
کار خود سوزی امریکاییان معترض به جنگ ویتنام با مرگ نورمن موریسون پایان نیافت. نهم نوامبر (پنج روز بعد) یک آمریکایی ۲۷ ساله به نام«راجر لاپورت» که یک کاتولیک بود خودرا به نشانه مخالفت با ادامه جنگ ویتنام در مقر سازمان ملل (در شهر نیویورک) آتش زد.
باید دانست که خود سوزی با هدف جلب توجه جهانیان به مخالفت با جنگ ویتنام، ازسال ۱۹۶۳ و شهر سایگون شروع شده بود. در ان سال یک روحانی بودایی در برابر چشم مردم و دوربین های فیلم و عکسبرداری خود را آتش زده و سوزانده بود.
سوم دسامبر سال ۱۹۶۵ شورای کلیساهای آمریکا به ادامه جنگ ویتنام اعتراض کرد و این اعتراضها به صورتهای مختلف ادامه یافت ازجمله در ۲۱ نوامبر سال ۱۹۶۵ در شهر نیویورک چهار جوان که به سربازی احضار شده بود اوراق احضاریه را در ملاء عام سوزاندند و به تدریج مخالف و تظاهرات به محوطه دانشگاههای آمریکا کشانده شد و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید