پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لارنژیت در یک نگاه


لارنژیت در یک نگاه
احتمالا شما هم گرفتگی صدا را تجربه کرده‌اید یا ممکن است گهگاه در گلویتان احساس قلقلک داشته‌اید و نیاز مداوم به صاف کردن گلو پیدا کرده‌اید. این علایم همگی از التهاب حنجره خبر می‌دهند...
التهاب حنجره عفونت یا آزردگی جعبه صدا یا همان حنجره‌ است که به بخش فوقانی نای متصل می‌شود. به دنبال التهاب یا تحریک طناب‌های صوتی، آنها متورم شده و اصواتی را که با عبور هوا از روی آنها تولید می‌شود، تغییر می‌دهند. در نتیجه صدای شما خشن می‌شود. به طوری که گاهی صدایتان آن قدر ضعیف می‌شود که قابل شنیدن نیست. التهاب حنجره ممکن است کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت باشد. علایم این دو و درمان آنها اغلب مانند یکدیگر است.
التهاب حاد حنجره به طور معمول به وسیله ویروس‌ها ایجاد شده و بدون درمان برطرف می‌شود. این حالت کمتر به علت عفونت باکتریایی روی می‌دهد! این التهاب حاد بیشتر در خلال یک بیماری دیگر مانند سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا یا عفونت ریه به وجود می‌آید.
علل شایع التهاب مزمن حنجره عبارتند از تحریک مداوم آن به علت مصرف سیگار یا بازگشت اسید از معده به مری و حلق که به آن بیماری ریفلاکس می‌گویند. تحریکاتی از قبیل صحبت کردن یا آواز خواندن زیاد، مواد حساسیت‌زا یا تنفس در مواد محرکی چون دود تنباکو یا مواد شیمیایی نیز می‌تواند موجب خشونت و از دست دادن صدا شود.
علامت اولیه التهاب حنجره، گرفتگی صدا است. تغییر در صدا بسته به درجه عفونت یا آزردگی از خفیف تا از دست دادن کامل صدا متفاوت است. حلق گاهی دچار احساس قلقلک یا جراحت می‌شود و شما مجبور می‌شوید مرتب گلویتان را صاف کنید. اگر التهاب حنجره پیش از پنج تا هفت روز تداوم یافت یا علایم شما بیشتر شد به پزشک مراجعه کنید.
در بیشتر افراد، التهاب حنجره یک مشکل موقتی است که یا خودبه‌خود و یا پس از درمان برطرف می‌شود. درمان التهاب حنجره به نوع التهاب بستگی دارد. اگر به التهاب باکتریایی حنجره مبتلا شوید پزشک احتمالا یک نوع آنتی‌بیوتیک را برای شما تجویز می‌کند. علایم و نشانه‌های آن باید ظرف مدت کوتاهی پس از مصرف دارو تخفیف یابد.
التهاب حنجره ناشی از ویروس یا مواد محرک موجود در هوای تنفسی، به بهترین نحو با استراحت دادن به صدا تا حد امکان، پرهیز از صاف کردن گلو و اجتناب از استنشاق ماده محرک بیماری‌زا درمان می‌شود. استنشاق بخار از کاسه یا کتری حاوی آب داغ یا دوش آب گرم نیز مفید است.
نوشیدن مایعات گرم و فاقد کافئین، حلق شما را مرطوب نگه می‌دارد. یک دستگاه تولید رطوبت نیز به مرطوب کردن هوا کمک می‌کند اما اگر از این وسیله استفاده می‌کنید، به دقت دستورالعمل آن را در مورد چگونگی پاک کردن دستگاه به کار برید تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری شود. برای درمان التهاب مزمن حنجره شما نیاز به رفع علت زمینه‌ساز دارید. اگر سیگاری هستید آن را قطع کنید.

دکتر ابوالفضل استاد
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید