جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پارچه‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی


پارچه‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی
اگر از مادربزرگ تان بقچه و یا تكه پارچه ای دست دوز و كار شده برای شما به یادگار مانده است، جهت حفظ و نگهداری از آن صندوقچه و یا كمد را انتخاب نكنید. در چنین مكان هایی هر چه قدر كه به نكات لازم برای نگهداری این قبیل لوازم توجه شود ولی باز هم احتمال پوسیدگی آنها در معرض آسیب رساننده های محیطی همچون گرد و غبار، حشراتی مانند بید، سوسك و غیره وجود خواهد داشت. این پارچه ها نه تنها به لحاظ یادگاری از جایگاه ویژه ای برخوردارند، بلكه به لحاظ مادی نیز به جهت قدیمی بودنشان ارزشمند هستند. بنابراین به جای آنكه این پارچه های باارزش را بدون استفاده در معرض پوسیدگی قرار دهید، از آنها به روش های مختلف در دكوراسیون خانه تان بهره ببرید:
- پارچه های قدیمی، رومیزی های جدید: پهن كردن این پارچه ها بر روی میزهایی كه بیشتر كاربرد تزئینی داشته و به عنوان میز پذیرایی و یا غذاخوری از آنها استفاده نمی شوند، یكی از این روش ها است. در چنین شرایطی شما می توانید مجموعه ای از یادگاری های قدیمی تان را بر روی این میز و در واقع رومیزی چیده و نمایشگاهی از گنجینه های گرانبها در گوشه ای از فضای خانه تان فراهم كنید. در صورتی كه لوازم قدیمی دیگری ندارید با قرار دادن عكس هایی از افراد قدیمی خانواده تان در قاب های متناسب چنین مجموعه ای را مهیا كنید.
یك پیشنهاد: صندوقچه های قدیمی در دكوراسیون امروزی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این صندوقچه ها نیز بستر مناسبی برای لوازم یاد شده هستند ولی در صورتی كه صندوقچه قدیمی شما با گذشت زمان در سطوح خارجی آن دچار فرسودگی هایی شده و ظاهری نازیبا پیدا كرده است، می توانید با استفاده از این قبیل پارچه ها هم آن قسمت ها را پوشانده و هم جلوه ای متفاوت برای پارچه ایجاد كنید. در ضمن از روی سطح صندوقچه نیز به عنوان میزی برای قاب عكس ها و اشیای قدیمی می توان استفاده كرد.
- پرده های دیواری: بسیاری از این پارچه ها و یا بقچه های قدیمی قابلیت استفاده به عنوان پرده های دیواری را دارا هستند به این معنا كه می توانید آنها را توسط میله های فلزی لوله ای شكل مخصوص پرده بر روی یكی از دیوارهای فضای خانه نصب كنید. برای این منظور می بایست چوب پرده ای زیبا و متناسب با ابعاد پارچه بر روی دیوار متصل كرده و سپس با دوخت حلقه های پارچه ای و یا انتخاب روش دیگری برای نصب پارچه را بر روی میله آویزان كنید.
- تابلو های پارچه ای: قاب كردن پارچه های ارزشمند قدیمی یكی از روش های رایج نگهداری آنها است.
شما می توانید با انتخاب زیبا و هماهنگ با پارچه آن را قاب كرده و به یكی از دیوارهای اتاق پذیرایی خانه تان نصب كنید. برای حفظ و نگهداری هر چه بیشتر از این پارچه ها در اغلب موارد به هنگام قاب كردن از شیشه استفاده می كنند.
نكته: از آنجا كه علاوه بر حشرات، نور خورشید، گرما و رطوبت از جمله آسیب رساننده های مهم منسوجات به شمار می آیند، مكانی برای نصب این قبیل پارچه ها انتخاب كنید كه از هوایی خنك، دور از آفتاب و رطوبت كم برخوردار باشد.
یك پیشنهاد متفاوت: اگر به جای پارچه ای ارزشمند، لباسی دوخته شده از همان قبیل پارچه ها به شما ارث رسیده و یا هدیه شده باشد، از آنجا كه پوشیدن و همچنین شست وشوی مكرر سبب آسیب رسیدن به این یادگار قدیمی خواهد شد، این لباس را نیز به همان ترتیب و با یكی از روش های فوق در دكوراسیون خانه تان مورد استفاده قرار دهید.به عنوان مثال كاربرد یك جلیقه زیبای سوزن كاری شده به عنوان رومیزی، جلوه ای زیبا و متفاوت به محیط خواهد بخشید.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید