پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دولت الکترونیک فعلا کشک است!


دولت الکترونیک فعلا کشک است!
صبح روز کاری مشغول مرتب کردن فایل های درایوهایم در سیستم هستم. جناب رئیس وارد می شود می گه خیلی زود یک صورت جلسه از جلسه قبل برام بیار. می گم؛ چشم رئیس. وارد اتوموسیون اداری می شم یهویی یک اخطار روی صحنه مانیتورم ظاهر می شه؟! نمی دونم YESرو بزنم یا NO می گم هرچی بادا باد. NO را می زنم! خدا روز بد نده که نمی ده، سیستم یهو خاموش می شه! جناب رئیس صدا می زنه پس این صورت جلسه چی شد؟ اعصابم خرد می شه و سریع زنگ می زنم به واحد انفورماتیک. آخه این هم شد دولت الکترونیک که هنوز یک کارمند دولت مثل من، خیلی ببخشیدها مثال زدم قصد جسارت به خودم و کارمندان عزیزرو نداشتم بلد نیست وقتی سیستم هنگ می کنه باید چه کار کنه؟!
وقتی کشورها رو به پیشرفت و ترقی می رن، انتظارات مردم در مورد خدمات و محصولات و نحوه کیفیت آن بیشتر می شه. خب این حق مردمه که وقتی کشورهای پیشرفته رو می بینن که چه طوری از بهترین امکانات استفاده می کنن حسودی کنند و دلشون بخواهد، مگه نه!؟
مردم عزیزمون خیلی چیزای دیگه هم دلشون می خواد؟ مثلا دلشون می خواد در دولت الکترونیک حال کارمندان عزیز رو بگیرن؛ می گید برای چی این که جواب نداره! مسلمه برای این که اونا (کارمندان عزیز) به قولی هر روز دارن حال مردم رو می گیرن! ما که حسود نیستیم بذارید مردم هم یه بار حال ما رو بگیرن! چه جوری؟ این جوری که می خوان ساعات کار موسسات دولتی زیاد بشه تا هر زمانی که خواستند بتونند کارهای خودشون رو انجام بدن و در صف های طولانی معطل نشن، خدمات با کیفیت دریافت کنند و خدمات و محصولات ارزان تری به دستشون برسه و وقت های گران قدرشون که اصلا و ابدا به بطالت نمی گذره، این جا هم هدر نره!
خب اینا گوشه ای از انتظارات مردم عزیزمون از دولت الکترونیکه! اصلا می دونستید دولت الکترونیک باعث گسترش فرهنگ خود خدمتی می شه و مردم می تونن تا آن جا که ممکنه به خودشون کمک کنند تازه از هزینه ها و اتلاف وقت کم کنن.
به سراغ یکی از دوستان نابغه ام می رم و ازش در مورد دولت الکترونیک می پرسم و می گم انتظارات شما از دولت الکترونیک چیه؟ اونم از نبوغش کم نذاشت. البته همون ابتدا از پایین بودن سرعت اینترنت گلایه کرد و گفت: این چه وضعشه هر وقت ما خواستیم از اینترنت استفاده کنیم بگیم ما در دولت الکترونیک هستیم این دولت الکترونیک حالمون رو از این رو به آن رو کرد یعنی درست و حسابی حال گیری کرد چرا هیچ اقدامی برای افزایش سرعت اینترنت به خصوص اینترنت های با کاربری خانگی نمی کنن و این کاربر بیچاره برای باز شدن یک صفحه مجبوره سال های سال از زندگیش رو این قدر هدر بده (خیلی ببخشیدها ولی مسئولان مربوطه بهتره به زیرساخت ها بپردازند و بعد، از رو بنا و دولت الکترونیک صحبت کنند.)
تازه یه چیزای دیگه هم دوست نابغه ام گفت: یکی از مهم ترین کارایی که دولت الکترونیک باید بکنه صرفه جویی در وقت مردمه و همچنین کاهش سفرهای زائد شهری و بین شهری اوه، اوه این آخری رو خیلی خوب اومد. دیگه فکر نمی کردم نبوغ دوستم به حد من که نه، یه خورده به من نزدیک باشه!
می دونید چی می گفت؟ می گفت: دولت الکترونیک باید یه کاری کنه که از هزینه های اجرایی سازمان های دولتی و خصوصی کم کنه به نظر شما دولت الکترونیک می تونه؟ من که مردم!
تازه خیلی مهم تر از اینا می دونستید که براساس برنامه سوم و چهارم توسعه، دولت همه دستگاه های اجرایی رو مکلف کرده تا به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم برای کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و اثربخشی در بخش های مختلف، ایجاد گردش سریع و صحیح اطلاعات بین دستگاه ها و تسریع در اجرای امور، هرچه سریع تر گام های بلند تری بردارند؟ (دستگاه های دولتی نگن مردم نمی دونن! اگه هم نمی دونستن حالا که من بهشون گفتم، لطفا یه کم خودشون رو خونه تکونی کنن.)
به نظر من و خیلی ها وقتی ما دولت الکترونیک داشته باشیم می تونیم با به کارگیری فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی به بهبود فرآیندها، ارائه خدمات در بخش عمومی، ارائه خدمات بهتر به شهروندان، پاسخ گوتر شدن مسئولان به مردم، شفاف شدن اطلاعات، کاهش فاصله مردم و دولت مردان، گسترش عدالت اجتماعی و خیلی چیزای دیگه که من نمی دونم ولی حتما شماها می دونید، کمک خیلی زیادی به خود ما و دولت ما بکنه.
به امید روزی که دولت ما به سیستم پیشرفته الکترونیک مسلح و مجهز بشه.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید