پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۹ نوامبر سال ۱۸۷۷ ـ زادروز محمد اقبال فیلسوف و شاعر بزرگ فارسی سرا


امروز زادروز محمد اقبال (علامه اقبال) فیلسوف، اندیشمند و شاعر فارسی سرا است که نهم نوامبر سال ۱۸۷۷ در سیالکوت (کشمیر پاکستان) به دنیا آمد و ۲۱ آوریل سال ۱۹۳۸ (پیش از استقلال هند و ایجاد کشور پاکستان) درگذشت.
اقبال و محمدعلی جناح از پدران موسس پاکستان بشمار می آیند. اقبال در دانشگاه لاهور و دانشگاههای انگلستان تحصیل کرده و از دانشگاه مونیخ دکترا گرفته و تز دکترای خود را درباره متافیزیک از دیدگاه اندیشمندان و فلاسفه ایران نوشته بود. اقبال عمیقا تحت تاثیر افکار مولوی و جامی بود و نیچه را متفکری بزرگ می پنداشت. وی که از طریق وکالت دادگستری و مشاوره قضایی امرار معاش می کرد در سال ۱۹۰۶ به فکر تاسیس حزب مسلمانان هندوستان برآمد. اقبال در برابر نوشته گوته، کتاب «پیام مشرق زمین» را نوشت و در برابر اشاره نیچه به «سوپرمن»، «پرفکت من (انسان کامل)» را مطرح ساخت. مجموعه «اسرار خودی» اقبال آن چنان نافذ جلوه کرد که انگلستان به او لقب «سر» داد.
اقبال در سال ۱۹۲۶ وارد مجلس محلی لاهور شد و از آن پس وسیعا برای عملی ساختن فکر خود به ایجاد پاکستان مرکب از مسلمانان هند دست به اقدام زد. پس از ایجاد پاکستان، اقبال عنوان شاعر پاکستان و شاعر شرق لقب گرفت. وی علاوه بر فارسی به «اردو» هم اشعار فراوان سروده است. بیشتر اشعار اقبال زمینه فلسفی دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید