پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جنگ ایران و عراق


جنگ ایران و عراق
۱۹۲ فروند جنگنده نیروی هوایی عراق راس ساعت ۱۲ روز ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهریور ۱۳۵۹) به طرف ایران پرواز خود را آغاز کردند. صدام که چفیه ای قرمز بر سر و قطاری فشنگ دور کمر داشت وارد اتاق عملیات شد.
«عدنان خیرالله» وزیر دفاع وقت گفت: «سرورم جوانان ۲۰ دقیقه پیش پرواز کردند.» صدام مغرورانه گفت:«نیم ساعت دیگر کمر ایران خواهد شکست.»
۱۲۰۰ مشاور نظامی شوروی در نوامبر ۱۹۸۳ (آبان ۱۳۶۲) وارد بغداد شدند.
۴۰۰ دستگاه تانک «T۵۵» و ۲۵۰ دستگاه تانک «T۱۲» و تعداد زیادی موشک «فراگ ۷»، «گراد»، «سام ۹» و «اسکاد- بی» نیز از دیگر هدیه های شوروی به صدام بود. «گورباچف» رهبر وقت بلوک شرق با ارسال نامه ای به سران عرب اطمینان داد شوروی اجازه نخواهد داد عراق در این جنگ شکست بخورد.
۴۸۰۰۰ پناهگاه امن برای سربازان ارتش صدام. شرکت های انگلیسی در سال ۱۹۸۲ ساخت این پناهگاه ها را آغاز کردند. هر پناهگاه گنجایش ۱۲۰۰ سرباز را داشته و از پوششی پولادین برخوردار بود.
اگر غریبه ای به داخل تونل راه می یافت، دوربین های تعبیه شده او را دیده و مسلسل های خودکار شروع به شلیک به سوی هدف می کردند. در این سال شرکت های مخابراتی انگلیسی ساخت پیشرفته ترین سیستم های نظامی مخابراتی را برای ارتش عراق آغاز کردند.
۱۰ برابر زمین فوتبال مساحتی است که از ترکش بمب های خوشه ای نمی تواند در امان باشد.
آمریکا به پیشنهاد «ویلیام کیسی»، رئیس وقت سازمان سیا این بمب ها را دراختیار صدام قرار داد. کیسی معتقد بود بمب خوشه ای بهترین ابزار برای درهم شکستن مقاومت امواج انسانی رزمندگان ایرانی است. «آلن فریدمن» محقق آمریکایی با ذکر این مطلب می افزاید: «این بمب ها در عمل چرخ گوشت های هوایی هستند و هر چیزی را در سر راه خود خرد می کنند.»
۱ ماه مانده به شروع جنگ عراق علیه ایران، سران عربستان سعودی هدیه ای ارزشمند به صدام دادند. این هدیه گزارشی مفصل از اوضاع اقتصادی، اجتماعی و نظامی ایران بود. علاوه بر آن، اطلاعات دقیقی از وضعیت ارتش ایران، تعداد نفرات آن، مواضع و تجهیزات قابل بهره برداری آن و اطلاعات مختلف دیگر که بسیار محرمانه بود به عراق تحویل داده شد. این گزارش یک نقشه کامل تهاجمی بود.

مجله «ژون آفریک»۹ ژوئن ۱۹۸۲
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید