شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کارگروه ویژه اقدامات مالی در اتاق بازرگانی - کمیته ایرانی


کارگروه ویژه اقدامات مالی در اتاق بازرگانی - کمیته ایرانی
( FATF ) Financial Action Task Force کارگروه ویژه اقدامات مالی است که توسط اجلاس گروه هفت در سال ۱۹۸۹ در پاریس ایجاد شده است. ۳۲ کشور و دو سازمان منطقه­ای عضو این سازمان هستند که عبارتند از: آرژانتین ، استرالیا ، اتریش ، بلژیک ، برزیل ، کانادا ، چین ، دانمارک ، کمیسیون اروپا ، فنلاند ، فرانسه، آلمان ، یونان ، هنگ کنگ ، ایسلند ، ایرلند ، ایتالیا ، ژاپن ، هلند ، لوگزامبورگ ، مکزیک ، نیوزیلند ، نروژ ، پرتغال ، روسیه ، سنگاپور ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، سوئد ، سوئیس ، ترکیه ، انگلستان ، آمریکا و شورای همکاری خلیج.
این سازمان نظرات خود را درباره پول­شویی و تروریسم مالی در غالب سیاست های مالی به سازمان­های مختلف ارایه می دهد. هدف آن توسعه و پیشبرد سیاست های بین المللی و ملی در مقابله با پول شویی و تروریسم مالی است.
این سازمان تاکنون ۴۹ پیشنهاد به همین منظور به سازمان ها و نهادهای مختلف ارایه کرده است. FATF دستورالعملی را برای چگونگی اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت که محدودیت­ هایی برای سیستم مالی ایران منظور نموده بود، تهیه و به ICC ارسال نمود که بر اساس این درخواست ICC موضوع را در دستور کار کمیسیون بانکداری خود قرار داد.
اعتراض کمیته ایرانی باعث شد قسمت های سیاسی آن از دستورالعمل مورد بحث ICC خارج گردد. اتاق بازرگانی بین المللی ( ICC ) سازمانی خصوصی است که هدف خود را تسهیل و تسریع تجارت بین الملل می داند. کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی از ابتدای ایجاد محدودیت های مالی برای سیستم بانکی ایران مکاتباتی را با این سازمان برای مقابله با آنچه به دلایل سیاسی اهداف آن سازمان را زیر سؤال می­برد انجام داده و پاسخ­های مناسبی نیز دریافت داشته است . گرچه اتاق بازرگانی بین المللی ممکن است قدرت مقابله با قطعنامه های شورای امنیت را نداشته باشد ولی کوشش کمیته ایرانی همواره بر این اساس استوار بوده که ICC را از بحث های سیاسی برحذر دارد و به همان نقش تدوین ضوابط بازرگانی بین المللی (از جمله مقررات متحدالشکل اعتبار
اسنادی ، ضمانتنامه ها و ...) بپردازد و اتاق بازرگانی بین المللی نیز به درخواست ایران جواب مثبت داده است زیرا که اساسنامه ICC آن سازمان را از ورود به مباحث سیاسی برحذر می دارد.

نوشته : عماد هنرپرور روز
http://business-iran.persianblog.ir/۱۳۸۷/۶/
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید