پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

«هزار سال شعر پارسی درباره‌ امام رضا (ع)»


«هزار سال شعر پارسی درباره‌ امام رضا (ع)»
اسماعیل آذر که «تاریخ هزارساله‌ شعر پارسی درباره‌ امام رضا (ع)» را در حال چاپ دارد، کتاب «تأثیر ادبیات پارسی بر ادبیات جهان» را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارائه داده است. در این کتاب، زندگینامه‌ امام رضا (ع) و شعر شاعران پارسی و عرب از قرن پنجم و ششم هجری به این طرف آمده و همراه با عرضه‌ شعرهایی که در رثای امام هشتم (ع) سروده شده، گزارشی کوتاه از زندگی هر کدام از شاعران نیز ارائه شده است. کار تحقیق این اثر ۱.۵ سال طول کشیده و هم‌اکنون در مراحل پایانی چاپ است.
به گزارش ایسنا ، «تاریخ هزارساله‌ شعر پارسی درباره‌ امام رضا (ع)» به همت گروهی از مؤلفان و با سرپرستی آذر به سفارش اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر انجام ‌شده است.
به گفته‌ او، این اثر در سه جلد و دوهزار صفحه از سوی انتشارات پلک منتشر خواهد شد.
در این کتاب، زندگینامه‌ امام رضا (ع) و شعر شاعران پارسی و عرب از قرن پنجم و ششم هجری به این طرف آمده و همراه با عرضه‌ شعرهایی که در رثای امام هشتم (ع) سروده شده، گزارشی کوتاه از زندگی هر کدام از شاعران نیز ارائه شده است. کار تحقیق این اثر ۱.۵ سال طول کشیده و هم‌اکنون در مراحل پایانی چاپ است.
از سویی به قلم این‌ پژوهشگر، کتاب «تأثیر ادبیات پارسی بر ادبیات جهان» در نمایشگاه کتاب از سوی انتشارات سخن عرضه‌ شده است. از جمله سرفصل‌های این کتاب عبارت‌اند از: هجرت قصه‌های ایرانی به اروپا (درباره‌ داستان هزار و یک شب و منابع آن)، روزگار درخشش زبان پارسی در اروپا، و تأثیر مولانا جلال‌الدین، حافظ ، سعدی، ‌عطار، نظامی و جامی بر ادبیات اروپا.
کتاب «یک گام با منوچهری دامغانی» این نویسنده نیز که به گفته‌ او، با رویکردی مدرن به نقد دیوان منوچهری دامغانی پرداخته و شرح ‌‌۲۰ قصیده‌ی مشکل وی را ارائه داده است، توسط انتشارات سینا به‌چاپ خواهد رسید.
سال گذشته ترجمه‌ «خلاصه‌ شاهکارهای ادبی جهان» (با همکاری گروهی از نویسندگان غربی) در دو جلد به‌قلم این پژوهشگر از سوی انتشارات یادشده منتشر شد. این کتاب حدود ‌‌۱۵۰ شاهکار ادبی را به‌طور خلاصه عرضه کرده است.
جلد نخست «در عبرتگاه تاریخ» نیز چندی پیش منتشر شده و جلد دوم برای انتشار آماده است. آذر مشکلات ناشی از طولانی شدن زمان صدور مجوز و کاغذ را دلیل منتشر نشدن جلد دوم این کتاب ذکر کرد.
از دیگر آثار به‌چاپ‌رسیده به‌قلم این نویسنده به «میراث عشق» (نشر پیک علوم)، «سعدی‌شناسی» (نقد تحلیلی گلستان و بوستان / نشر میترا) و «افسانه‌ها» (دو جلد) می‌توان اشاره کرد.
اسماعیل آذر متولد سال ‌‌۱۳۲۳ در اصفهان، دکتری زبان و ادبیات فارسی دارد و هم‌اکنون نیز مدیرگروه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است.
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید