جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تمبرهندی


تمبرهندی
گیاه تمبرهندی برای نخستین بار در شرق آفریقا دیده شده است، اما امروزه در شبه قاره هند، آسیای جنوب شرقی و هند غربی نیز کشت می شود. این ماده برای درخشان کردن ظروف برنجی و مسی بسیار عالی است. تنها کافی است کمی از آن را به همراه مقداری نمک خیس کرده و سپس مستقیماً روی ظرف بمالید.
برای استفاده از تمبرهندی در غذا ابتدا باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم خیساند و سپس آن را له کرده و از صافی رد کرده و آن را درون غذا ریخته و یا در ظرفی به مدت حداکثر یک سال نگهداری کرد.
در هند از این ماده برای ترش کردن غذا و تهیه سس استفاده می شود. به دلیل این که تمبرهندی حاوی ماده ای به نام پکتین است از آن در تهیه مربا، ژله و نوشیدنی میوه نیز استفاده می شود. در هند از پودر دانه آن در تهیه کیک استفاده می شود. علاوه بر این در خاورمیانه شربت تمبرهندی را به عنوان یک نوشیدنی گوارا مورد استفاده قرار می دهند. تمبرهندی دارای خاصیت ضدیبوست بوده و گوارش را بهبود می بخشد. علاوه بر این در درمان اختلالات تنفسی مورد استفاده قرار گرفته و گفته می شود که غرغره آب تمبرهندی برای درمان گلودرد مفید است. تمبرهندی بسیار ترش بوده و در گرما خاصیت خنک کنندگی دارد، علاوه بر این برای درمان تب نیز به کار می رود.


[زهرا شیدایی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید