پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بازیگرانی که عکس بازی می‌کنند


بازیگرانی که عکس بازی می‌کنند
بعضی از ما ایرانی‌ها عادت بدی داریم؛ به خودمان نگیریم اما واقعیت است دیگر، چه کارش می‌توان کرد. به عنوان مثال در زمان واحد درباره تحولات روز گینه استوایی کاملا کارشناسی سخن می‌گوییم و لحظه‌ای بعدترش، نظریات اقتصادی خودمان را درباره قیمت جهانی آهن و نوسانش در شبه‌قاره هند.
اصلا یکپارچه کارشناسیم!! فقط کسی نیست کشفمان کند. اما وقتی این موضوع در میان جماعت کمی فرهیخته‌تر نیز رخنه می‌کند، می‌شود چیزی شبیه فاجعه.
به عنوان مثال آقا یا خانم کمی هنرمند، روزی از کنار یک نگارخانه هنری یا از کنار یک کتابفروشی رد می‌شود و تنها با نگاهی کلی نگارخانه را بازدید می‌کند و کتاب را می‌خواند. حتی کافی است جایی یک سطر درباره نویسنده‌اش خوانده باشد تا اثرش، با همان یک سطر تجزیه و تحلیل محتوایی می‌کند و اگر کمی شانس داشته باشد، آن را در جریده‌ای نیز به نام خود به چاپ برساند.
همه اینها را پشت سر هم ردیف کردم تا به این نکته برسم که عجب دردسری شده این پز روشنفکری ما که این روزها گویا شده است اعاده حیثیت برای جماعت یک کم هنرمند و بیشتر هنرقند.
قرار است امروز در گوشه‌ای از شهرمان تهران نمایشگاه بزرگ فروش آثار عکاسان به نمایش درآید نمایشگاهی که گرچه نام نخستین نمایشگاه فروش آثار عکس ایران را بر خود گرفته، اما شاید قرار است از سویی دیگر ، در پایان عنوانی دیگر را نیز یدک بکشد: نخستین نمایشگاه مشترک عکس‌های عکاسان و بازیگران سینما تئاتر تلویزیون.
به تبلیغات این نمایشگاه کمی دقت کنید: نمایشگاه بزرگ فروش آثار عکاسی با نمایش آثاری از هنرمندان برجسته سینما، رادیو، تلویزیون!! هنرمندان برجسته‌ای که گویا دیگر بازی در فیلم‌های سینمایی و زرق و برق جلوه‌های تصویری و غیر تصویری این جادوی عصر جدید ارضایشان نمی‌کند و می‌خواهند در یک کلام عکاس شوند و بس.
عکس‌هایی که تنها به بهانه نام صاحبانشان به دیوار میخ می‌شوند و نه به خاطر هنر عکاسی.
چه بسیارند پیر هنرمندان عکاسی که نامشان اصلا در بروشور این نمایشگاه نیامده است. جالب نیست عمری را عکس گرفته باشی و با نام عکاس! مرغ عزا و عروسی شوی آن‌وقت در نخستین نمایشگاه فروش عکس‌ها در کشورت اصلا نامی از تو به میان نیاید؟
آقایان و خانم‌های بازیگر! ما هم مثل شما می‌دانیم که در عصر جدید هنر مرز ندارد. اصلا اگر مرز داشت که می‌شد علم. فقط این چند خط به عنوان ودیعه بماند که تلاقی هنر‌ها چیز بدی نیست ولی بگذاریم عکاسان را در کشورمان تا ابد عکاس صدا بزنیم و شما هم بازیگر باشید؛ اما نه بازیگر هر عرصه‌ای.

مهدی نورعلیشاهی
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید