سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با جنبش عدم تعهد


آشنایی با جنبش عدم تعهد
جنبش عدم تعهد متشکل از ۱۱۸ کشور است و علائق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور‌های در حال توسعه را در سطح جهانی نمایندگی می‌کند.
این جنبش (NAM) سال‪ ۱۹۶۱‬میلادی در بحبوحه دوران جنگ سرد با تلاش جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر فقید هند، سوکارنو از اندونزی، جمال عبدالناصر از مصر و ژنرال تیتو از یوگسلاوی با هدف وحدت بین کشورهایی بنیان گذاشته شد که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه کاپیتالیسم قرار داشتند.
این جنبش تاکنون ‪ ۱۴‬نشست در سطح سران برگزار کرده است و هم اکنون ‪۱۱۸‬ کشور که تقریبا بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند عضو آن هستند و کوبا ریاست دوره‌ای جنبش غیرمتعهدها را برعهده ‌دارد.
از مجموع اعضای جنبش عدم تعهد ‪ ۵۳‬کشور از قاره آفریقا ، ‪ ۳۸‬کشور از قاره آسیا ، ‪ ۲۶‬کشور از آمریکای لاتین و یک کشور از اروپا (بلاروس) عضو رسمی جنبش هستند و هائیتی و سنت کیس و نویس دو عضو جدید این جنبش هستند که در اجلاس پارسال سران عدم تعهد در هاوانا به آن پیوستند. ‪ ۱۵‬کشور و ‪ ۷‬سازمان بین‌المللی نیز عضو ناظر جنبش عدم تعهد هستند.
● غیر متعهدها و دغدغه‌های پیش رو
در سال ۱۹۶۱ و در اولین اجلاس این جنبش که در بلگراد، پایتخت یوگسلاوی سابق، برگزار شد، شرایط عضویت کشور‌ها در جنبش غیر متعهد‌ها تعیین شد. بر این اساس کشور‌های عضو غیر متعهد‌ها از ائتلاف با قدرت‌های بزرگ و عضویت در پیمان‌های دفاعی که این قدرت‌ها نیز عضو آن هستند، منع شده‌اند.
در این اجلاس که در بلگراد به میزبانی ژنرال تیتو برگزار شد، محور مباحثات ۲۵ کشور اولیه عضو، خطر بروز جنگ میان ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق بود.
عدم تعهد در بیانیه پایانی اجلاس اول اعلام کرد: هدف ما حمایت از کشور‌های مستقل و مبارزه با امپریالیسم است. عدم تعهد همچنین خود را متعهد به بازسازی ساختار اقتصاد جهانی دانسته بود.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی و پایان جنگ سرد، در سال‌های آغازین دهه ۱۹۹۰، فرایند جهانی سازی، تجارت و سرمایه گذاری، بدهی‌های خارجی، بیماری ایدز و جرایم بین‌المللی به عمده ترین دغدغه‌های غیر متعهد‌ها بدل شدند.
غیر متعهد‌ها دارای اساسنامه مدون و یا یک مقر دائمی نیست. تصمیمات اصلی نیز در اجلاس سران کشور‌های عضو این جنبش اتخاذ می‌شوند. اجلاس سران غیر متعهد‌ها هر سه سال یکبار برگزار می‌شود. سمت ریاست جنبش عدم تعهد نیز هر دوره به کشور میزبان اجلاس سران واگذار می‌شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید