پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دیدگاه اوباما دربارهٔ سپر موشکی


دیدگاه اوباما دربارهٔ سپر موشکی
سرگئی لاورف، وزیرامورخارجه روسیه، روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه و پس از دیدار با کاندولیزا رایس همتای آمریکایی خود، در شرم الشیخ مصر درباره سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا سخن گفت.
او با اشاره به دیدگاه‌های باراک اوباما، رییس جمهوری منتحب آمریکا گفت: «ما توجه خود را به دیدگاه های اوباما که در وب سایت او منتشر شد، معطوف کرده ایم. نظرات اوباما ما را به حل اختلافات موجود امیدوارمی کند.»
آمریکا قصد دارد یک سامانه دفاع موشکی، شامل ۱۰ موشک ردیاب در کشور لهستان و یک مجموعه رادار در جمهوری چک، برای کمک به حفاظت از اروپا در مقابل «خطر حمله موشکی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی» نصب کند.
باراک اوباما از طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا دراروپا دفاع کرده اما گفته است که این برنامه باید «عملی و تاثیرگذار باشد» و تا زمانی که «مفید بودن آن به اثبات نرسیده است» نباید نسبت به طرح‌های دیگر اولویت داشته باشد.
روسیه، استقرار سامانه دفاع موشکی را تهدیدی برای امنیت خود می داند و گفته است در صورت نصب این موشک‌ها، روسیه هم موشک های بالستیک خود را به سوی اروپا نشانه می‌گیرد. روسیه همچنین از تصمیم خود به نصب موشک‌هایی در نزدیکی مرز خود با لهستان خبر داده است.
دمیتری مدودیف رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته از استقرار موشک‌های اسکندر در نزدیکی مرز لهستان در واکنش به استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در لهستان خبر داد.دمیتری مدودیف رییس جمهوری روسیه هفته گذشته خبر از استقرار موشک‌هایی به نام «اسکندر» در نزدیکی مرز لهستان در واکنش به استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در لهستان داد.
اما معاون وزیرامورخارجه روسیه روز یکشنبه در گفت وگوی جداگانه‌ای با خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت: «اگر واشینگتن طرح استقرار سیستم دفاع موشکی خود را در اروپا به اجرا درنیاورد، روسیه نیز موشک‌های خود را در نزدیکی مرز لهستان مستقر نخواهد کرد.»
مسکو می گوید که خطری از جانب ایران یا کره شمالی علیه اروپا احساس نمی کند و سیستم دفاع موشکی آمریکا در اروپا مستقیما تهدیدی برای امنیت روسیه محسوب می شود. آمریکا هم در مقابل، همواره می‌گوید که هدف از نصب این سامانه دفاع موشکی، مقابله تسلیحاتی با روسیه نیست.
رهبران غرب و سران کشورهای عرب برای کمک به روند صلح میان فلسطینیان و اسرائیل، در شرم الشیخ واقع در مصر گرد هم آمده اند. دیدار وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در حاشیه این نشست صورت گرفته است.


منبع: رادیو فردا
منبع : ایراس


همچنین مشاهده کنید