جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سرپیچی از نیوتن با پرتاب تخم‌مرغ‌


سرپیچی از نیوتن با پرتاب تخم‌مرغ‌
حدود ۳۰۰ سال پیش در حالی که اسحاق نیوتن، زیر درخت سیبی در کمبریج مشغول استراحت بود، اتفاقی ساده باعث شد تا قانون جاذبه کشف شود.
این قانون آنچنان قوی و انکارناپذیر بود که در طول سالیان گذشته، تلاش‌های فیزیکدانان، ریاضیدانان و دانشمندان مشهور جهان برای به‌زیر سوال بردن آن بی‌نتیجه مانده است اما روز گذشته گروهی از دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی شریف جمع شدند تا قانون جاذبه نیوتن را به چالش بکشند.
این مسابقه که در واقع اولین دور مسابقات خلاقانه Gravity challenge یا چالش جاذبه بود، دانشجویانی از دانشگاه‌های علامه طباطبایی، شهید بهشتی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی شریف با پرتاب تخم‌مرغ به جنگ نیوتن رفتند.
این تخم‌مرغ‌ها باید از ارتفاع ۱۵ متری به سمت زمین پرتاب می‌شدند و بی‌آن که بشکنند یا ترک بردارند، روی زمین فرود بیایند. در حقیقت دانشجویان باید روشی را طراحی می‌کردند که نحوه فرود تخم‌مرغ به گونه‌ای باشد که ضربه ناشی از برخورد باعث شکستگی آن نشود و برای این کار باید شتاب گرانش، زاویه پرتاب و پارامترهای سطح تخم‌مرغ و زمین مورد بررسی قرار می‌گرفتند.
هر تیم حداکثر از ۳ نفر تشکیل می‌شد، این در حالی بود که تنها یک نفر از اعضای تیم حق داشت در نقطه شروع و در ارتفاع تعیین شده قرار گیرد تا ماموریت پرتاب تخم‌مرغ را به پایان برساند.
البته ۲ عضو دیگر هم می‌توانستند نظراتشان را از پایین به نفر اول بگویند یا این که منتظر بمانند و برای تیمشان دعا کنند.ایده اصلی این مسابقه هدایت محموله‌های حیاتی مانند موادغذایی با کمترین آسیب به مناطق حساس و غیرقابل دسترسی است.
برای هیات داوران این مسابقه علاوه بر خلاقیت و ایده‌ای که در پس نحوه فرود تخم‌مرغ قرار داشت،‌طراحی و ساخت دستگاه مخصوص پرتاب هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.
به همین علت هم این دستگاه‌ها قبل از شروع مسابقه به دقت از لحاظ تکنیکی ارزیابی شدند تا اگر خطری کسی را تهدید کند یا حتی حاوی موادی مانند نفت و مواد شیمیایی باشد که هوای محل برگزاری مسابقه را آلوده کند، تخم‌مرغ اجازه فرود پیدا نکند. این مسابقه از دیروز شروع شده و امروز معلوم می‌شود که چه تیمی‌مقام اول را به دست می‌آورد و تخم‌مرغ‌ها را سالم به زمین می‌کوبد.

بهاره صفوی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید