سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

نگرانی‌های کودکان درباره ظاهرشان


نگرانی‌های کودکان درباره ظاهرشان
مامان! من چاقم؟
«من خیلی چاقم!» كودك ۱۱ ساله قبل آنكه به این سن برسد، اعتماد به نفس عجیبی درباره ظاهرش داشت، اما حالا بلوزش را روی شلوارش می كشد تا به قول خودش، شكم چاقش را بپوشاند. پژوهشها نشان داده كه نیمی از دختران مقطع راهنمایی، تصور بدی نسبت به ظاهر خود دارند. به همین دلیل، صحبت درباره بدن و شناخت نسبت به آن برای كودكان دبستانی و پیش دبستانی بسیار ضروری است تا در دوره بلوغ، دچار چنین مشكلاتی نشوند. كودكان از سن ۷ سالگی نسبت به ظاهر خود حساس می شوند. آنگاه فكر می كنند بلندقدی، لاغری و تناسب، زیبایی چهره و خوش تیپ بودن تنها عواملی است كه با آن می توانند در جمع دوستانشان به خوبی پذیرفته شوند! دخترها دوست دارند اندام ظریف تری داشته باشند و پسرها علاقه مندند قوی هیكل به نظر برسند.
آنها معمولاً عكسهای خود را دوست ندارند. در این شرایط والدین می توانند با شناساندن خصوصیات خوب فیزیكی فرزندانشان به آنها اعتماد به نفس شان را بالا ببرند.
كودكان باید بدانند كه بسیاری از خصوصیات ظاهری بدنشان به دوره قبل از به دنیا آمدن و ویژگیهای ارثی و نژادی مربوط می‌شود. برای این كار می توان عكس فامیلهای نزدیك مثل پدربزرگ و مادربزرگ و خاله و دایی و عمه و عمو را به آنها نشان داد و با عكس كودك مقایسه كرد و توضیح داد كه چگونه ژن، در اندام فرد تأثیر می گذارد. علاوه بر این، والدین باید بدانند كه هر كس با سرعت متفاوتی رشد می كند. بسیاری از والدین نسبت به كوتاهی یا لاغری پسرشان یا بلندی و چاقی دخترانشان حساسیت نشان می دهند. تعدادی از آنها پا را فراتر می گذارند و از داروهای هورمونی برای رشد كودكشان استفاده می كنند. بدن یك كودك به تنهایی می تواند رشد كند.
مهم آن است كه والدین خودشان و كودكشان را توجیه كنند و صبور باشند. چاق شدن، پیش از سن بلوغ یك فرایند طبیعی بدن است. بهتر است صحبت كردن درباره سن بلوغ از زمانی آغاز شود كه كودك نسبت به ظاهر خود حساسیت نشان می دهد.
رفتارهای سلامتی بدن، ریشه در فرهنگ خانواده دارد. پیاده روی به جای رانندگی به تنظیم سوخت و ساز بدن كمك می كند و رشد را راحت تر می كند. تجربه نشان داده خانواده هایی كه فعال ترند، كودكان سالمتر و خوش اندام تری دارند. استرس، در بسیاری از موارد در ظاهر فرد تأثیر می گذارد. حرف زدن از اتفاقات خوب باعث می شود خاطره یك پیاده روی شیرین همیشه در ذهن كودك بماند و ورزش برایش تبدیل به عادت شود. علاوه بر ورزش، رژیم غذایی مناسب در سلامت رشد كودك مؤثر است. باید از همان كودكی به بچه ها آموخت چه بخورند و چگونه بخورند. هرگز نباید با دعوا و تنبیه، كودكان را وادار به خوردن كرد. كودكانی را كه اضافه وزن دارند، نباید نگران كرد، بلكه با آرامش باید به آنها آموخت كه هیچ وقت برای اندام خوب داشتن دیر نیست. در وعده های غذایی كودكان چاق هم باید كمی شیرینی لحاظ كرد. اگر در خانه غذای شیرین پخته شود و كودك را از خوردنش منع كنند، نسبت به رژیم غذایی خود بدبین خواهد شد.
بسیاری از كودكان، به خوردن نامنظم غذا شهرت دارند و این همیشه مشكل ساز نیست. بیشتر كودكان ۳ وعده در روز غذا نمی خورند، اما كالری لازم را برای سالم بودن دریافت می كنند. برای این كار در هر وعده غذایی، غذاهای پروتئینی را می توان جایگزین غذاهای روزانه كرد. غذاهای پروتئینی باعث چاقی نمی شوند و كالری مورد نیاز بدن را نیز تأمین می كنند.
برجسته كردن استعدادهای دیگر كودكان به خودباوری آنها كمك می كند. جمله های «تو خیلی فوق العاده هستی» یا «تو هر روز زیباتر از دیروزی» باعث می شود كودكان به استعدادهای خود امیدوار شوند و دید مثبتی نسبت به زندگی پیدا كنند، نوعی خوش بینی كه در تمام عمر از دست نخواهند داد.

مطهره شهریاری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید