چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

واکسن بزنیم یا نه؟


واکسن بزنیم یا نه؟
فصل پاییز را اکثر متخصصان به عنوان شروع عفونت‌های دستگاه تنفسی و شروع سرماخوردگی می‌دانند، در این بین چندین سال است که افرادی برای مصون ماندن از سرماخوردگی، به سمت واکسن‌هایی که در داروخانه‌ها، تحت عنوان واکسن سرماخوردگی ارائه می‌شود، می‌روند؛ اما آیا این واکسن را می‌توان به عنوان واکسن سرماخوردگی به حساب آورد، یا خیر؟ حرف و حدیث فراوانی در مورد این واکسن‌ها وجود دارد. اما برای اینکه بدانیم،‌ چه کسانی باید از این واکسن‌ها استفاده بکنند به سراغ یکی از پزشکان متخصص رفته‌ایم.
دکتر احمد علی اکبری کامرانی متخصص بیماری‌های داخلی و فلوشیب طب سالمندان در پاسخ به این سؤال که چه کسانی لازم است واکسن سرماخوردگی بزنند گفت: ابتدا باید بگوییم که تاکنون واکسن سرماخوردگی ساخته نشده است. آنچه مردم به طور عموم به نام واکسن سرماخوردگی می‌شناسند همان واکسن آنفلوانزاست.
اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا سرماخوردگی با آنفلوانزا تفاوت دارد، یا خیر؟ و چه علائمی برای هر کدام از این بیماری‌ها می‌توان ذکر کرد.
وی با بیان اینکه تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزا زیاد است گفت: بیماری آنفلوانزا بسیار شدید و ضعیف‌کننده است، ویروس آن نسبت به سایر ویروس‌ها از قدرت بالایی برخوردار است، این ویروس علاوه بر مبتلا کردن دستگاه تنفس که همراه با تب شدید، سرفه و درد سینه است، سایر اعضا و ارگان‌های بدن را نیز درگیر می‌کند. ابتلای عضلات بدن به این بیماری باعث درد شدید عضلانی و ضعف شدید می‌شود، این ویروس می‌تواند حتی دستگاه قلب و عروق را نیز به شدت مبتلا کند و باعث ورم عضله قلب و آب آوردن پرده‌های خارجی قلب و دور قلب نیز بشود و منجر به ناتوانی و نارسایی قلبی شود و در بعضی موارد نیز می‌تواند کشنده باشد. بنابراین چون خطر آن زیاد است و در افرادی که قبلاً زمینه بیماری‌های ضعیف‌کننده دیگری همچون مرض قند و ضعف دستگاه ایمنی دارند، می‌تواند دردسرساز و احیاناً خطرناک باشد، توصیه می‌شود که این افراد واکسن آنفلوانزا را هرساله بزنند.
یکی از سؤالاتی که احتمالاً در ذهن خوانندگان نقش می‌بندد این است که چرا باید هر سال از واکسن آنفلوانزا استفاده کرد. اصولاً آیا این امر ضروری است یا خیر؟ دکتر کامرانی در این باره گفت: علت اینکه هرسال در اول پاییز که فصل شروع عفونت‌های دستگاه تنفسی است، واکسن آنفلوانزا زده می‌شود، آن است که ویروس آنفلوانزا هر سال تغییر ژنتیک پیدا می‌کند؛ بنابراین هر سال با ساختار ژنی متفاوتی ظاهر می‌شود، پس باید هر سال این واکسن زده شود.
وی پیشنهاد می‌کند افرادی که به نحوی در معرض خطر ابتلا به عفونت تنفسی هستند، هر ساله واکسن آنفلوانزا بزنند تا از یک خطر در کمین پیشگیری کنند. اما این افراد چه کسانی هستند؟ آیا طیف خاصی را در جامعه تشکیل می‌دهند و آیا گروه‌های خاصی را در بر می‌گیرند یا خیر؟
دکتر کامرانی افرادی را که باید از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند، این گونه معرفی می‌کند:
۱) سالمندان:‌ افرادی که سن بالاتر از ۶۰ سال دارند؛ زیرا با افزایش سن، عملکرد دستگاه ایمنی ضعیف می‌شود و فرد استعداد بیشتری برای ابتلا به عفونتها پیدا می‌کند.
۲) افراد مبتلا به دیابت: این افراد علاوه بر همه عوارض دیابت از قبیل تغییرات عروقی در چشم، کلیه، قلب و عروق و اندام ،دچار ضعف دستگاه ایمنی نیز هستند.
۳) افرادی که عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی دارند یا به طور مداوم از تنگی نفس و کمبود اکسیژن رنج می‌برند، مانند افراد مبتلا به برونشیت مزمن، آسم و فیبروزریوی.
۴) افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند مانند افرادی که عضو پیوندی دارند یا به علت بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید از داروهای سرکوب کننده استفاده می‌کنند.
خلاصه آنکه، در این فصل باید بیشتر از فصل‌های دیگر مراقب سرماخوردگی باشیم، خصوصاً در کودکان و سالمندان.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید