شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۵ ناکامی بزرگ در عرصه فناوری بی‌سیم


۵ ناکامی بزرگ در عرصه فناوری بی‌سیم
می‌خواهیم با مثبت‌اندیشی به دستاوردهای فناوری بزرگ بی‌سیم نگاه کنیم، اما فناوری بی‌سیم پر از اتفاقات ناامیدکننده‌ای است که هیچ‌گاه توضیحی برایشان یافت نمی‌شود و باعث رنجیدگی خاطر می‌شوند.
نمی‌خواهم جزییات دقیق این تلفن‌های پیشرفته را که در سرزمین‌های دیگر تولید می‌شوند و در آمریکا هیچ مشتری ندارند، شرح دهم چون برای قلب چندان خوب نیست. از طرف دیگر وقتی شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند،‌چاره‌ای جز خشم و عصبانیت برای من باقی نمی‌ماند.
پنج عنوان ناکامی که در این گزارش آمده، به خاطر نامطلوب بودن تلفن‌های عرضه شده در سال جاری نیست، بلکه مربوط به ۵ موردی است که شرکت‌ها وعده داده‌اند اما عمل نکرده‌اند.
۵) نوکیا CDMA را از برنامه‌اش حذف کرد: نوکیا هیچ‌گاه در شرکت‌های آمریکایی ارایه دهنده خدمات موبایل نظیر وریزون، اسپرینت و آلتل نقش و حضوری چشمگیر نداشته است. اما گردانندگان این شرکت همواره می‌گفتند که این برترین شرکت سازنده موبایل توسعه خط CDMA را در اولویت فعالیت‌هایش قرار داده است. البته هرچه رقابت بیش‌تر باشد بهتر است و نوکیا هم در هر حوزه‌ای که وارد شده، راحتی استفاده از وسایل، طراحی متفاوت و کیفیتی منحصر به فرد را ارایه داده است. اما ناگهان مسوولان این شرکت اعلام کردند که توسعه CDMA را از دستور برنامه‌های خود حذف کرده‌اند و به جای آن به فروش گوشی‌های کره‌ای با مارک نوکیا می‌پردازند. من اولین نمونه از این گوشی‌های کره‌ای نوکیا تحت عنوان ۶۳۰۵i دیدم که هیچ ربطی به نوکیا نداشت.
۴) Palm Treo۷۰۰W: شرکت پالم، امکانات بسیار زیاد و خوبی را برای پلات‌فرم‌ گوشی‌های همراهی که با ویندوز کار می‌کنند، ارایه داده است. Treo۷۰۰W بهترین گوشی تلفن همراهی است که مجهز به ویندوز موبایل است و ویژگی‌های بسیار زیادی برای گرفتن شماره دارد.
اما مدل ۷۰۰W با صفحه نمایش نه چندان با کیفیت و نرم‌افزار بی‌ثباتی که دارد، ‌در مقایسه با مدل Treo۷۰۰P همین شرکت، خیلی ضعیف به نظر می‌رسد و همین نیز باعث تعجب است که چرا شرکت پالم زمان زیادی را برای ساخت یک چنین محصولی صرف کرده، در صورتی که نمونه بهتر آن را داشته است.
۳) تلویزیون مـــوبــــایـلی Sidekick۳: اولین محصول Sidekick،‌ دنیای پیام‌های کوتاه دستگاه‌های دیجیتالی را متحول کرد، زیرا این نوع تلفن از قابلیت ارسال ایمیل برخوردار بود. بعد از ورود Sidekick۲ مهندسان فعال شرکت دینجر (Danger) پس از اینکه ۱۸ ماه خود را در آزمایشگاه‌های این شرکت محبوس کردند، فقط توانستند محصولی ارایه دهند که تغییرات آن بسیار ناچیز بود. این در حالی است که برای به روز رسانی محصولاتی نظیر دوربین فیلمبرداری و دستگاه‌های پخش موسیقی، فقط ۶ ماه زمان لازم است و نه ۱۸ ماه.
به علاوه، Sidekick عاری از ویژگی‌های نوینی است که مشتریان جدید به آنها نیاز دارند.
۲) Cingular HSDPA: وریزون و اسپرینت دو شرکتی هستند که در اکثر ایالت‌های آمریکا، شبکه‌های پرسرعت و خدمات و گوشی‌های مختلف تلفن را ارایه می‌دهد.
اما شرکت Cingular پس از دو سال فعالیت فقط توانسته یک گوشی ارایه دهد و در ۱۸ شهر خدمات تلفنی ارایه بدهد. این قضیه وقتی تکان دهنده‌تر می‌شود که بفهمیم سیستم HSDPA از استانداردهای جهانی برخوردار است و برخی شرکت‌ها از جمله نوکیا سخت خواهان آن هستند که گوشی‌هایی عالی برای این شرکت بسازند. راه‌اندازی سیستم HSDPA از سوی Cingular چنان نتایجی به بار آورد که من حتی به خود جرات نمی‌دهم آن را اقدامی برای رقابت با خدمات شرکت‌های وریزون و اسپرینت بنامم.
۱) Helio kick flip: اسکای دیتون (Sky Dayton) بنیانگذار Helio بیش از یک سال پیش اعلام کرده بود که Helio با محصول جدیدش نوعی آزادی به مشتریان‌اش می‌دهد و باعث می‌شود نگرشی متفاوت در بازار بی‌سیم ایجاد شود. قرار بر این بود که تلفن‌های Helio، قدرت انحصاری اینترنت را مهار کرده و محدودیت‌های خدمات اطلاعاتی بی‌سیم را که باعث عدم دسترسی به آن می‌شود، از بین ببرند.
اما این محصول، هیچ یک از این انتظارات را برآورده نکرد. احتمالا kickflip، بدترین محصول در تاریخ محصولات بی‌سیم و یک گوشی نه چندان قابل استفاده است.


ترجمه: فاطمه صائبی
منبع: PC Magazine
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید