شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۲۸ آبان: در شهر چه گذشت؟!
در برخی نقاط شهر تیر‌ها در عمق زیادی کار گذاشته‌ شده‌اند یا به مرور زمان سطح خیابان به دلایل گوناگون مانند خاکریزی و آسفالت‌‌ریزی پی در پی بالا آمده است
به همین دلیل سوراخ‌های ۶ ضلعی تیر‌ها در دسترس قرار گرفته و حتی کودکان می‌توانند به راحتی از آن بالا بروند. با توجه به این موضوع بازبینی دوره‌ای این نوع تیر‌های سیمانی ضروری به نظر می‌رسد.
زیرا هرساله تیر‌های سیمانی برق، بخش بزرگی از آمار برق‌گرفتگی‌‌های منجر به مرگ را به خود اختصاص می‌دهند. این مرگ و میر‌ها با انگیزه‌هایی مانند رسیدن به شاخه‌های بالایی درختان اطراف و آوردن توپ‌هایی که روی شاخه‌ها گیر کرده صورت می‌گیرد.
این در حالی است که سیم‌هایی که به این تیر‌های سیمانی تکیه دارند بسیار خطرناک اند و به راحتی فرد را دچار برق‌گرفتگی می‌کنند.
بنابراین حتی نزدیک شدن به آنها نیز حرکت ایمنی نیست و امکان برق گرفتگی حتی در نزدیکی آنها و بدون تماس با سیم برق نیز وجود دارد. افراد بی‌احتیاط در حالی به این سیم‌ها نزدیک می‌شوند که همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید ماموران اداره برق فقط با تجهیزات کامل از تیر‌های سیمانی بالا می‌روند.
● قایم‌باشک تابلو‌ها
با اینکه طی پاییز و زمستان درختان و گیاهان، رخت سبز خود را در آورده و کمتر به تابلو‌های راهنمای مسیر، اجازه قایم‌باشک‌بازی می‌دهند، این بازی در برخی نقاط شهر همچنان ادامه دارد.
برای نمونه همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید حدود دو سوم تابلوی سبز، زیر شاخ و برگ‌های درختان به طوری مخفی و مستتر شده که خواندن محتویات آن می‌تواند موضوع یک مسابقه رانندگی باشد.
مسابقه‌ای که شرکت‌کنندگان آن باید ضمن رعایت قوانین رانندگی و بدون توقف غیر مجاز در محل‌های ممنوعه، از نوشته‌های روی تابلوی یاد شده سر در بیاورند.
این مسابقه خیالی نیز به نوبه خود به مسابقه‌هایی شباهت پیدا می‌کند که هیچ‌کس از پس جواب دادن به سؤالات آن بر نمی‌آید و باید از خیر جوایز آن گذشت.
● ترک اعتیاد
این روزها حجم تبلیغات گمراه کننده‌ای که مژده ترک اعتیاد را به معتادان می‌دهند، بیشتر شده است.
این تبلیغات رویایی که وعده ترک اعتیاد ظرف مدت چند ساعت را به معتاد می‌دهند نه تنها در نشریات، بلکه پشت شیشه عطاری‌ها و حتی برخی داروخانه‌ها هم مشاهده می‌شوند.
این درحالی است که طبق گفته کارشناسان، درمان اعتیاد طی روندی طولانی و تخصصی اتفاق می‌افتد.
با توجه به اینکه تبلیغاتی از این دست می‌تواند در به وجود آمدن این ذهنیت که اعتیاد در هر لحظه قابل ترک است، تاثیرگذار باشد، بهتر است بررسی‌های دقیق‌تری روی ثمربخشی راه‌های پیشنهادی در این تبلیغات صورت گیرد و در صورتی که این راه‌ها به نتیجه نمی‌رسد با پخش تبلیغات آن نیز برخورد شود.
● موتورسواری روی پل عابر
همان‌طور که از نامش پیداست، پل‌های عابر مخصوص تردد عابران پیاده هستند. اما با وجود توصیه‌های ایمنی مکرر هنوز هم همه عابران با پل‌های عابر آشتی نکرده‌اند و همچنان تعداد قابل توجهی از عابران از عرض خیابان‌ها و بزرگراه‌ها عبور می‌کنند.
این در حالی است که برخی موتورسواران جای خالی عابران را پرکرده و از پل‌های عابر برای عبور از عرض خیابان استفاده می‌کنند. البته بیشتر از پل‌هایی به این منظور استفاده می‌شود که به جای پله، دارای سطح شیب‌دار هستند.
با وجود این مواردی هم مشاهده می‌شود که موتورسواران همراه با موتور خود سوار پله‌برقی پل‌های عابر می‌شوند. این درحالی است که هر لحظه امکان دارد موتور با عابرانی که از پل استفاده می‌‌کنند، برخورد کند.
خوب است که ماموران در صورت مشاهده تخلفاتی از این دست با آن برخورد کنند تا خطرات ناشی از این اقدام متوجه شهروندان نشود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید