پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اصول درمان سینوزیت


اصول درمان سینوزیت
درمان اصلی سینوزیت برقراری ارتباط دوباره بین بینی و سینوس است و ترشحات سینوس باید بتوانند به بینی تخلیه شوند و پس از آن علایم سردرد و سنگینی بیمار برطرف می‌شود...
در قدم اول از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنیم که بر اساس سن بیمار و نوع میکروب تولیدکننده سینوزیت متغیر است. بخور دادن و استفاده از بخار گرم و مرطوب موجب فعالیت مژک‌های مخاط سینوس شده و به تخلیه ترشحات بینی و بهبود سینوزیت کمک می‌کند. استفاده از بخور به خصوص در فصل سرد و خشک سال و هوای آلوده موثرتر است. روش دیگر استفاده از آب نمک استریل برای شستشوی بینی است که می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید. یک لیوان آب جوشیده را که سرد شده و در آن نصف قاشق چای‌خوری نمک حل شده است می‌توان در خانه تهیه کرد که ترشحات سینوس را رقیق کرده و به تخلیه ترشحات بینی و بهبود سینوزیت کمک می‌کند.
دوش آب گرم به شرط اینکه فرد پس از آن در معرض هوای سرد قرار نگیرد نیز موثر است. اغلب با این روش‌های مراقبتی سینوزیت حاد بهبود می‌یابد. اصل مهم درمان مصرف به موقع و درست داروها در زمان کافی و طبق نظر پزشک است.
اگر عامل سینوزیت از طرف تیغه بینی باشد با جراحی و رفع این انحراف سینوزیت درمان می‌شود همچنین اگر عامل آن آلرژی باشد باید آلرژی و حساسیت بیمار درمان شود تا بیماری او کاملا بهبود یابد. امروزه تلاش می‌شود از جراحی سینوس و دستکاری آن خودداری شود.
با آندوسکوپ بدون دستکاری سینوس و اختلال در عملکرد آن، می‌توان سینوزیت را درمان کرد. برای عمل جراحی از طریق آندوسکوپ برخلاف دیگر روش‌های جراحی هیچ شکافی روی بینی ایجاد نمی‌شود و فرآیند جراحی از طریق حفره‌های بینی انجام می‌شود. بالن راینو پلاستی روش جدید دیگری است که با انجام آن بالنی در سینوس کار گذاشته باد می‌شود که با فشار آن برای ارتباطی سینوس به دهان باز شده و گشاد شده و ترشحات سینوس خیلی سریع تخلیه شده و علایم بیمار خیلی زود بهبود می‌یابد. درمان سینوزیت در درجه اول درمان دارویی است و در موارد کلی نیاز به این روش‌ها وجود دارد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید