سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ نوامبر۲۰۰۴ ـ معمای کناره گیری یک روزنامه نگار تلویزیونی آمریکا


۲۴ نوامبر۲۰۰۴ ـ معمای کناره گیری یک روزنامه نگار تلویزیونی آمریکا
۲۴ نوامبر۲۰۰۴ اعلام کناره گیری «دن راذرDan Rather» روزنامه نگار برادکستینگ معروف آمریکا از اجرای اخبار شبکه تلویزیونی سی بی اس، در میان جامعه روزنامه نگاران تعجب فراوان ایجاد کرده بود. وی که ۲۴ سال این سمت را برعهده داشته دو ماه پس از پخش گزارشی که نشان می داد جورج بوش در اوایل دهه ۱۹۷۰ با هدف گریز از جنگ ویتنام، با توصیه بازی پدرش، در گارد ملی تگزاس ثبت نام کرده بود اعلام کناره گیری کرد. حزب جمهوریخواه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید این گزارش مصور را ضربه ای تعمدی به بوش که سرگرم مبارزات انتخاباتی بود تلقی کرده بودند. طبق معمول، یک هیات بی طرف حرفه ای از سوی فدراسیون اتحادیه های روزنامه نگاران آمریکا مامور رسیدگی به این قضیه شده بود که «راذر» ترجیح داد کناره گیری خود را اعلام دارد. وی گفته است که به کار روزنامه نگاری اینوستیگیتیو ادامه خواهد داد، ولی گمان نمی رود که تا پایان دوره جاری حکومت بوش کار موثر و چشمگیری انجام دهد. در همان زمان هم مقاله نگاران روزنامه های آمریکا عموما نوشته بودند که از زمان پیروز شدن جورج بوش در انتخابات دوم نوامبر۲۰۰۴، کناره گیری «دن راذر» دست کم در طول زمامداری وی قابل پیش بینی بود. این مقاله نگاران «دن راذر» متولد ۱۹۳۱ را یک روزنامه نگار که به اصول ژورنالیسم وفاداری کامل دارد و از حقیقت نگاری و رعایت بی طرفی و انصاف عدول نمی کند توصیف کرده و تنها عیب او را احساساتی بودنش در امور دیگر (خارج از کار حرفه ای) ذکر کرده بودند. «راذر» سالها قبل گفته بود که از اجرای برنامه اخبار از ۹ مارس ۲۰۰۶ که پایان ربع قرن حضور در این سمت خواهد بود کناره گیری خواهد کرد که این تصمیم را، و به احتمال زیاد تحت فشار کاخ سفید تغییر داد و یک سال جلو انداخت. با کنار رفتن «دن راذر» از ریاست میز خبر، شبکه سی بی اس بینندگان روشنفکر و طبقه متوسط خود را از دست داده و از میزان آگهی هایش کاسته شده است. آمریکاییان بیش از ملل دیگر نسبت به روزنامه نگار حساسیت نشان می دهند و اگر برایشان ثابت شود که کناره گیری و یا برکناری یک روزنامه نگار بر اثر فشار بوده و یا منصفانه نبوده و دلیل حرفه ای نداشته، خشمگین می شوند و قید آن رسانه را می زنند و با این عمل آن را به شکست می کشانند.
«دن راذر» در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ (۴۲ سال پیش) با پخش مستقیم خبر قتل جان اف کندی از دالاس که خود شاهد آن بود و دو روز بعد قتل قاتل او «لی هاروی اسوالد» در ساختمان پلیس توسط «جک روبی» به شهرت رسید. مشاجره او با ریچارد نیکسون بر سر ماجرای «واتر گیت» که دمکراسی آمریکا را در افکار عمومی جهان زیر سئوال برده بود و برخورد شدید او با جورج بوش پدر بر این شهرت افزوده بود. وی جورج بوش (پدر) را متهم کرده بود که آمریکا را در چشم جهانیان به صورت دولتی «دو رو» نشان داده و احترام آن را پایین آورده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه ای از کناره گیری «دن راذر» تحت فشار دولت، از مقامات آمریکایی علنا انتقاد کرد. به همین گونه بسیاری از انجمن جهانی و روزنامه نگاران بزرگ.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید